В сряда депутатите се събират на първото си пленарно заседание за годината, с което ще стартира новият политически сезон. В дневния им ред фигурират няколко важни и спорни закона, от чието приемане или неприемане до голяма степен зависи бъдещето на 43-то народно събрание.

Най-спешната задача на депутатите за новия сезон е да се произнесат по темата за електронното гласуване. В края на октомври заедно с изборите за местен вот се проведе и референдум по въпроса, на който над 1,8 млн. българи подкрепиха въвеждането на електронния вот. Активността на допитването бе над 20%, но не достигна броя на участвалите на последните парламентарни избори. По закон парламентът трябва да се произнесе по въпроса "за" или "против" електронното гласуване в тримесечен срок, който изтича в края на този месец.

ПАРЛАМЕНТЪТ СЕ ГОТВИ ДА ОБЪРНЕ ГРЪБ НА ЕЛЕКТРОННОТО ГЛАСУВАНЕ

Ако се стигне до промени в Изборния кодекс обаче е възможно да се повдигнат и други теми, като например повишаването на прага на преференциалното гласуване или дори отпадането му. Подобни заявки вече се чуха както от мнозинството, така и от опозицията.

Друга спешна задача са промените в Закона за съдебната власт, които са свързани с приетите в края на миналата година промени в Конституцията, свързани със съдебната реформа. Най-спорният въпрос е как точно да бъде разделен на две колегии настоящият Висш съдебен съвет (ВСС). 

СТАТУКВОТО ПОБЕДИ! ПРОКУРАТУРАТА С МНОЗИНСТВО В КОЛЕГИЯТА СИ ВЪВ ВСС

В момента ВСС се състои от 25 души, като трима са членове по право - председателите на върховните съдилища и главният прокурор. Останалите са 14 съдии, 6-има прокурори, 2-ма следователи, 2-ма адвокати и един бивш депутат. Според промените в Конституцията те трябва да се разпределят, като 14 души отидат в квотата на съдиите, а 11 - в тази на прокурорите. В 11-членната парламента квота са шестима съдии, един прокурор, един следовател, двама адвокати и един бивш депутат. Ако ВСС не успее да реши въпроса за разделянето на колегиите, той ще се прехвърли на парламента.

Новоизбраният правосъден министър Екатерина Захариева

Друг важен закон, който се очаква да бъде разгледан приоритетно, е законът за борба с корупцията, по който работи вицепремиерът и лидер на ДБГ Меглена Кунева. Той вече бе отхвърлен на първо четене, поради което през последните месеци на миналата година имаше усилени консултации за неговото преработване. Основният проблем за по-голямата част от депутатите е фактът, че бюрото за разследване на корупцията, което се създава, ще може да работи по анонимни сигнали.

СБОГОМ НА ЗАКОНА "АНТИКОРУПЦИЯ", ДЕПУТАТИТЕ ОТКАЗАХА ДА БЪДАТ ПРОВЕРЯВАНИ

Според запознати в преработения законопроект тази възможност се запазва, но ще бъде по-стриктно регламентирана с цел да не се дава възможност за злоупотреби. Отхвърлянето на първия вариант бе посрещнато много критично от европейските посланици. Очаква се то да е една от основните критки и в предстоящия доклад на ЕК. Законопроектът е първа точка в анекса към коалиционното споразумение, което Реформаторският блок, в лицето на ДБГ и СДС предлагат на ГЕРБ. Очаква се то също да бъде подписано в близките дни.

Меглена Кунева с депутати от ДБГ. Снимка БГНЕС

Новият парламентарен сезон започва и с ново разпределение на мандатите. Депутатите, нечленуващи в парламентарни групи вече са 11. Това стана факт, след като вчера Лютви Местан и още петима от ДПС напуснаха парламентарната група на движението. Така Местан и компания ще заемат своите места на задните редове в пленарната зала до други бивши депесари - Муса Палев и Гюнай Хюсмен, както и до Ана Баракова, Велизар Енчев, Георги Кадиев.

ДПС МИНУС X

Така ДПС вече ще има 30 депутати. Това означава на първо място, че ГЕРБ ще има по-малък ресурс за сформиране на тематична коалиция по въпроси, които не се подкрепят от Реформаторския блок (РБ) или Патриотичния фронт (ПФ). Така в парламента ще действа плаващо мнозинство. Примери за подобни коалиции досега имаше много - законът за НСО, законът за референдумите, поемането на нов външен дълг, възможността парите от частни пенсионни фондове да се прехвърлят в НОИ и т. н.

Лютви Местан

Партията ГЕРБ има 84 депутати и заедно с ДПС гласовете им стават 114. По този начин подкрепата на 11-те депутати от АБВ, които също неведнъж участваха в подобни тематични коалиции, става все по-ценна. Не е изключено, разбира се, онези депутати, които се отделят от ДПС, да продължат да гласуват заедно с движението по определени теми. Все още не е ясно каква политика ще водят хората на Местан - дали ще са опозиция на ДПС, или ще се опитват да демонстрират лоялност към бившата си партия. Как ще гласуват - с или против ГЕРБ, също остава под въпрос.

Броят на депутатите, нечленуващи в парламентарна група може да се увеличи, ако се стигне до разцепление в Реформаторския блок. Засега ДСБ се заяви като опозиция, но обяви, че остава в Блока. Кунева обаче на няколко пъти повтори, че няма как ДСБ да бъде хем в опозиция, хем да е част от парламентарна група, която е в мнозинството.

РЕФОРМАТОРИТЕ ОСТАВАТ ВЪВ ВЛАСТТА. ДСБ ОСТАВА В БЛОКА, НО В ОПОЗИЦИЯ

Възможно е 7-8 депутати (от ДСБ и гражданската квота) да бъдат отявлена опозиция, което означава, че в подкрепа на правителството ще бъдат не 23-ма реформатори, а 15-16. Това също е намаляване на ресурса на мнозинството, което в определени случаи може да се окаже фатално. По този начин Патриотичният фронт ще измести РБ от третото място по брой депутати в парламента, тъй като патриотите са 18.

Радан Кънев и Атанас Атанасов от ДСБ

Разцеплението в ДПС по-скоро няма да се отрази на опозиционната активност в парламента. Формално опозиция са БСП и движението. И досега обаче двете партии не са имали общи инициативи. За внасяне на вот на недоверие например са нужни подписите на 1/5 или 48 депутати. И до момента нито БСП, които са с 38 мандата, нито ДПС, бяха в състояние сами да внесат вот на недоверие.

През новия политически сезон през Народното събрание ще трябвада минат важни и достатъчно спорни текстове. Ситуацията се усложнява допълнително от факта, че това е най-раздробеният и многопартиен парламента в годините на прехода. Почти сигурно е, че ще има тежки дебати, които биха могли да доведат и до политическа криза. Според анализатори към момента нито една партия няма интерес от предсрочни парламентарни избори. Не е изключено обаче при определени обстоятелства това да се окаже единственият възможен изход.