Часовникът цъка за легендарния Boeing 747, самолетът, който направи масов трансконтитенталния авиоционен транспорт през 70-те години на миналия век, пише Блумбърг.

Машината изпадна в немилост пред съвременната авиационна индустрия, след като превозвачите се насочиха към самолетите с по два двигателя като Boeing 777, които летят по-надалеч и използват по-малко гориво.

Продажбите на бутилконосия самолет се сриват и поради осмата поред година на спад на въздушния карго превоз. Гигантът не може да спечели подкрепа дори и във Вашингтон - плановете на президента Барак Обама да замени четвъртвековните машини, попадна под престрелката на Конгреса.

Но сега, когато Boeing вече започна да оплаква самолета, неговото съживяване идва от неочакван източник - руска карго компания, която смята да поръча 18 машини. Но изборът е труден - Boeing или трябва да спре производството на самолета, от който е на загуба, или да приеме поръчката и да чака по-добри времена за възстановяване на товарния трафик.

Засега последният поръчан самолет е предвиден да напусне завода в средата на 2017 г. През последните години продукцията на гиганта намалява. Но прекъсването на производството му ще остави сериозна дупка - последната версия 747-8, е с една трета по-голяма от следващия конкурентен самолет.

Освен това възможността да поема огромни товари през своя "нос", е търсена от спедиторите. Наречен "Кралицата на небесата" заради своя пиано бар и извитите стълби към втория етаж и "Джъмбо" заради огромния си размер, самолетът с 4 двигателя беше лансиран през 1970 г., като постави началото на ерата на дългите пътувания и самолетите с две пътеки.

Boeing 747 побира нестандартни товари през своя "нос".

Досега от него са продадени над 1500 бройки, но интересът вече пада - от дебютиралия през 2011 г. 747-8, са поръчани само 121. Тази година Boeing е продал едва два "Джъмбо", като компанията ги е купила сама чрез финансовото си подразделение и ги е дала на лизинг на руската AirBridgeCargo Airlines. Цената на един самолет е $380 млн. преди отстъпките, а те са доста сериозни.

AirBridgeCargo смята да направи поръчки за още 18 машини, което ще увеличи двойно заявените количества за машината. Но забавянето на руската икономика и спадът на рублата поставят съмнения пред осигуряването на достатъчно капитал. Иначе самолетите са изключени от търговското ембарго, което САЩ наложи на Русия заради кризата в Украйна.

Но ръководството на компанията е убедено, че ще се справи. Вицепрезидентът ѝ Денис Илин е убеден, че още през следващата година смята да вземе три машини и още два или три до 2022 г. Превозвачът е специализиран в транспорта на големи и тежки предмети като оборудване за петролни кладенци, ескалатори и дори крила за суперсамолета Boeing 787.

При това, компанията може да получи кредит и от щатската държавна ExIm банка, чието финансиране беше възстановено от Конгреса. Банката отпуска кредити на чужди фирми за покупката на американски стоки.