Коледната украса вече светна, а през следващите дни все по-често ще слушаме "Джингъл белс". Идват празници, а декември е отличен месец за равносметка и ново начало.

2015 година определено бе интересна. Непрестанни коалиционни неразбории по оста ГЕРБ - Реформатори подхранваха журналистическото остроумие. Имаше куп зле прикрити опити за лобизъм в полза на таксиметрови, цигарени или алкохолни монополи. От правителството бе "опраскан" министър професионалист, а  разговор между "две каки" произведе "пълзящ преврат". Амбицията за реформи в МВР бе погребана от протест на полицаи с качулки на Орлов мост.

Такава ни е политическата реалност, а нещичко в реалната икономика? Тази дето е чистият бизнес извън макростатистиката за външния дълг, парите в банките, данните за БВП, инфлацията и т. н.?

Преди година определено можеше да се извади корпоративна новина, достатъчно показателна, вдъхновяваща и категорична. Точно такава бе сделката за "Телерик". На повечето българи и сега името не говори нищо, но така или иначе малката технологична компания бе продадена за цели 262,5 милиона долара на американската Progress Software. 

Нещо подобно?

Дори и да не се сещате от раз, определено имаше прелюбопитни неща, които се случиха в българския бизнес през 2015 г. Например само преди броени дни приключи търг за една от най-големите и печеливши компании у нас - БТК ("Виваком"). Като постигната цена добрият стар телеком е по-скъп от платеното за "Телерик"  преди година. И все пак тази сделка никого не развълнува и зарадва. Може би защото компанията бе част от рухналата империя на Цветан Василев. А може би причината е друга, а именно, че два месеца преди сделката, преди изобщо да е започнало разпращане на покани до потенциални инвеститори, в България нямаше телеком специалист, който да не знае, че БТК е отредена за Спас Русев. Същият бизнесмен от Лондон, който през 2000-2001 г. събра юпитата от икономическия екип на правителството на Симеон Сакскобургготски. Сега продавач на БТК се явяваше "ВТБ Капитал", шеф на чийто български офис е бившият финансов министър на НДСВ Милен Велчев и за която работят и брат му Георги, и бившият му заместник във ведомството Красимир Катев. Колко прави 2+2?

Елементарната прозрачност на схемата определено изхвърля БТК от определението мегасделка. Кристално ясно е, че Русев няма да се легитимира за дълго като собственик и в крайна сметка акциите ще акостират на съвсем друг адрес в благоприятния момент за това. Едва ли ще чакаме дълго!

И ако за съдбата на БТК въпросителните около неь не намаляват, то за "Булгартабак" нещата започнаха да си идват на мястото. Може би най-важната икономическа новина за 2015 година дойде от Търговския регистър. В него за първи път се появиха данни, че корпулентният ДПС депутат Делян Пеевски не е просто изкусен оратор, юрист с изключителна квалификация и опит и машина за печелене на избори, но и бизнесмен. През тази година той и майка му купиха "Канал 3" и поделиха собствеността в три компании. От 27 август Пеевски е съсобственик в "Био уотър", "Био уотър инвестмънт" и "НСН инвестмънт". Най-интересна е последната компания, защото тя е съвсем официален акционер в "Булгартабак". Така онова, което всички знаеха, но се страхуваха да изрекат на глас поради липса на доказателства, вече е видно черно на бяло - Пеевски е собственик в цигарения холдинг.

През 2015 година имаше и друга доста любопитна новина, а именно, че енергийният бос Христо Ковачки, който допреди няколко месеца беше най-големият клиент на "БДЖ-Товарни превози" вече стана конкурент на държавната компания. Получаването на заветният лиценз и сертификат за безопасност стана след като Ковачки овладя цялата парламентарна група на бившето. "силиконово ДПС". И сега ГЕРБ имат гарантирана подкрепа от депутатите от БДЦ в ситуации, в които не могат да разчитат на подкрепа от официалните коалиционни партньори.

Преди година Клуб Z обясни, че Ковачки ще вземе жп лиценз и това наистина се случи. Сега можем да прогнозираме с доста висока степен на сигурност какво ще се случи догодина. А то е, че Ковачки ще стане собственик и на БДЖ. Според наши източници сценарият, по който това ще се случи вече е в ход. Идеята е държавната жп компания да бъде продадена срещу дълговете си по втория облигационен заем - около 150 милиона лева и намаляване на активите до същата стойност. Така собственикът на  компанията ще бъде онзи, който постигне споразумение с кредиторите и който ще изкупи задълженията към тях. Това разбира се ще е срещу сериозен дисконт от кредита, което ще превърне БДЖ в изключително апетитна хапка.

Схемата е позната. В нея няма кой знае какъв бизнес, но има много политика.

Happy Christmas!