Парламентарната комисия по бюджет и финанси одобри лобистка поправка в Закона за автомобилните превози без дебат.

Днес депутатите от комисията обсъдиха промени в Закона за местните данъци и такси, внесени от Менда Стоянова и колегите ѝ ог ГЕРБ Атанас Ташков и Станислав Иванов, с които от догодина се въвежда патентен данък за такситата.

В проектозакона обаче се е появила и промяна в Закона за автомобилните превози, според която предвижда освен фирми превозвачи таксиметров превоз да извършват и "лица от името на регистриран превозвач, но за своя сметка". Абсурдното е, че същият този текст бе отменен само преди един месец по настояване на депутати пак на ГЕРБ - Иван Вълков и Цветомир Михов.

Те предложиха таксиметровите услуги да се извършват само от превозвачи, които да наемат шофьорите, работещи за тях. Промяната бе гласувана с голямо надпартийно мнозинство в зала и промененият Закон за автомобилните превози трябва да влезе в сила от 20 ноември. Наемането на шофьорите би довело до много по-добър контрол върху това кой всъщност ни вози в жълтите коли. Превозвачите ще носят отговорност за шофьорите си и ще могат да ги контролират за чистота, външен вид и т. н. На волана няма да могат да се сменят по 10 души, а апаратът да е регистриран на кухо дружество в някое ромско гето.

Сега обаче поправката на Менда Стоянова връща старото положение.

"Фирмите никога досега не са били длъжни да назначават шофьорите. Всеки има свобода как да си организира дейността", обясни тя в отговор на журналистически въпрос в кулоарите на парламента.

Дебат по тази тема в зала 134 обаче изобщо нямаше, а депутатите предпочетоха да се фокусират само върху въпроса трябва ли такситата да минат на патент.

В предложения текст от депутатите от ГЕРБ ставката на налога ще бъде между 400 и 1000 лева и ще се определя от общинските съвети. Приходите ще остават за местните власти.

"Няма какво да се лъжем, от такситата в момента в хазната не влиза нищо, а с тази промяна ще започнат да плащат данъци. Това ще е облекчение към шофьорите и жест към общините", обясни Менда Стоянова.

Законопроектът ѝ бе подкрепен от председателя на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов и от шефа на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи Спас Атанасов.

Оказа се обаче, че Министерството на финансите изобщо няма готов разчет за това какви ще са постъпленията от въвеждането на новия налог.

В момента ги изготвяме, заяви представителят на ведомството на Владислав Горанов на заседанието на бюджетната комисия.

ДПС депутатът Йордан Цонев също взе отношение по темата.

"Споделям аргументите, но такситата до преди няколко години пак бяха на патент, но го премахнахме, тъй като малките фирми твърдяха, че ги ощетява и че им е непосилен. Така че ви предупреждавам, че след като го приемем пред парламента може да има протести на таксита от цялата страна", каза той.

Според Румен Крумов обаче въвеждането на специален данък за такситата е правилна стъпка, защото в момента жълтите коли масово се регистрирали на фирми, които изчезвали в края на годината без да платят нищо на данъчните.