Способностите на роботите зависят от това, което те са програмирани да вършат. Но веднъж, когато програмата е написана и машината с изкуствен интелект влезе в действие, тя може да учи от опита и поведението на хората.

Което означава, че след като изкуственият интелект заеме подобаващата позиция на работните места, за хората се открива нова професия - помощници на роботи, пише Quartz.

Сп. "Ню сайънтист" обръща внимание, че вече в някои компании има хора, които работят като помощници на роботи - във Facebook, стартъпа Clara Labs и компанията Interactions, която създава изкуствен интелект, който обслужва обаждания от потебителите.

Във Facebook хората помагат на новия дигитален помощник М, който работи като консиерж за резервации, доставка на хотели и изпращане на напомняния чрез Facebook Messenger. Група от хора проверява дали неговите препоръки са достоверни и дали резервациите действително са направени.

"Ние създадохме нова професия", казва говорителят на компанията Ари Ентин.

Работата за робот може да изглежда притеснителна идея, но ще става все по-често срещана. Според учените от Университета в Манитоба Джеймс Йънг и Дерек Кормиър, роботите скоро могат да придобият и способностите да бъдат мениджъри.

"Социалните роботи могат да следят точно изпълнението на плана, да дават задачи в реално време и да контролират сложни политики и процедури, докато общуват с хората по естествен начин. С течение на времето доверието в тях може да нарасне и нищо чудно да бъдат разположени на мениджърски позиции, където да подсещат екипа за срокове, процедури и напредък", пишат двамата в сп. "Харвард бизнес ревю".

При това шефът робот може да има същия авторитет като човек. Йънг и Кормиър са направили експеримент, в който 27 участници трябвало да преименуват файлове от .jpg в .png формат в продължение на 80 минути. На участниците им било казано, че могат да напуснат, когато данните са обработени, но когато те се опитали да го направят, им били изричани фрази като "Не сме събрали още всичките данни" и "Важно е да продължите работа". На половината от хората нарежданията били дадени от човек, а на другата половина - от безобидно изглеждащ робот с детски глас.

Според изследването половината от участниците послушали до края робота, като даже някои от тях се опитали с логични аргументи да го разубедят.

Учени от Масачусетския технологичен университет са открили, че служителите са по-продуктивни, когато роботът разпределя задачите. Те създали фабрична обстановка, където хората работели заедно с роботи и открили, че работниците са били по-удовлетворени, когато задачите са планирани, координирани и дадени според алгоритъм.

И все пак може би е по-добре да имате и най-лошия шеф-човек, отколкото абсолютно неотстъпчив робот.