Двама са кандидатите за директорския пост в Народния театър. Актьорът Филип Трифонов и режисьорът Камен Костов са заявили желание за участие в конкурса и са представили концепция за развитието на института в деловодството на Министерството на културата. Документите им предстои да бъдат разгледани от комисия по допускане и след това ще бъде решено дали ще стигнат следващия етап – интервюто. Постът е вакантен от един месец, когато временно изпълняващият длъжността – Александър Морфов, напусна.

Да си припомним какви са изискванията за поста: висше образование, степен „магистър“ в областта на изкуствата или „Социални, стопански и правни науки”; професионално направление „Театрално изкуство” или „Икономика”; професионален опит в областта на културата – минимум 5 години; управленска компетентност, която да включва способност за формиране на цели, пътища за тяхното постигане и очаквани резултати; организационна компетентност и способност за планиране и организиране на дейността на Народен театър „Иван Вазов”; да познава и прилага българското законодателство в областта на културата; способност да предлагат иновационни решения в рамките на съществуващите указания и процедури…

Трифонов и Костов отговарят на част от условията. Управленски опит – задължителен за подобен пост, актьорът от „Момчето си отива“ няма. Преди промените той е работил основно в киното, а в момента има три роли в Народния – в спектаклите „Сако от велур“, „Тестостерон“ и „Чайки пият чай“. Камен Костов е шеф на синдиката на изпълнителите и работещите в киното и телевизионната индустрия, неотдавна бе дал под съд „Ню Бояна филмс“ за експлоатация на детски труд. През 2006 г. се кандидатира за президент, негово вице трябваше да бъде Георги Кулишев. Сега ще пробва силите си за „президент“ на Народния театър.

Конкурсът ще се се провежда чрез разглеждане на документи и концепции за развитието на театъра и събеседване. Концепцията трябва да обхваща пет години, колкото трае един мандат за директор на Народния, и да съдържат подробен репертоарен план с постановъчни екипи за първата година; тенденции в развитието на репертоара за останалите години – жанрови намерения, постановъчни екипи; възможности за разширяване на зрителската аудитория; планиране на основните показатели: брой спектакли за една година, брой зрители, средна цена на билет; планиране на съвместни проекти с други театри, с международни организации и други културни организации; стратегии на управлението, политики на заетост.

Тежка битка предстои на бъдещия директор на Народния – с кризата и въобще. На този пост всяко камъче обръща колата. Междувременно театърът виси с немалък финансов дефицит, а балансът между актьорите в трупата, в която почти всички са звезди, е по силите на малцина. Именно актьорите са реалният фактор в конкурса – защото дори да се яви кандидат с подходящо образование, значителен мениджърски опит и гениални идеи за излизане от кризата, той има нищожни шансове, ако не е добре приет от състава на Народния театър.

Площад Славейков