Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на мобилен оператор да прикрива важна информация, която е във вреда на клиентите му. Става дума за практика в търговските си обекти на един от трите големи телекома в страната. Компанията, чието име не се споменава, е спестявала на хората, купуващи предплатен пакет услуги, че клиентът губи на всеки 90 дни парите по сметката си, ако до края на този период не презареди със сума над определена стойност.

Според КЗП това е класически пример за нелоялна търговска практика, за каквато Законът за защита на потребителите е предвидил санкция до 30 000 лева.  

Проверка на КЗП в офис на прегрешилия мобилния оператор е установила, че коректната информация относно сроковете на валидност на сумата в предплатената карта и условията за продължаването ѝ липсва. Тя била публикувана само на интернет страницата на телекома.

Освен това в магазина имало старо ръководство за употреба на визирания пакет за предплатени услуги, според което картата се дели на два периода – активен, в който абонатът може да получава и генерира обаждания и кратки текстови съобщения (12 месеца от датата на активиране) и допълнителен - пасивен, в който е възможно само приемането на обаждания и съобщения (последният 13-и месец). Според тези стари условия, при презареждане с 10,00 лв. клиентът удължава с една година активния период на предплатената си карта и с един допълнителен месец пасивния.  

На практика дружеството предлага въпросния предплатен пакет съобразно предходно действалите условия, които са по-благоприятни от новите, тъй като са давали възможност на потребителя с еднократно закупуване на пакета да оползотвори сумата по картата през целия активен период на нейната валидност – 12 месеца, но които не са актуални, обясниха експертите на потребителската организация.

Така телекомът създавал погрешно впечатление у клиентите си за периода на валидност на картата и на текущата сума по нея, което от своя страна води до решение за покупка, което потребителят е възможно да не вземе без използването на тази заблуждаваща практика. 

От КЗП уточниха, че не споменават името на оператора, извършил нарушението, тъй като в момента тече двуседмичният срок, в който засегната компания може да обжалва решението на комисията. Едва след това в наказателно постановление ще бъде определен и конкретния размер на паричната санкция.