Много често става така - голям скандал тръгва от нещо на пръв поглед малко, от някой чиновник, който си е свършил работата. Такъв е случаят с "Дизелгейт", разклатил Volkswagen, най-мощния автомобилен производител в света. Любителите на конспирациите вече изложиха теории - САЩ искат да кажат нещо на Германия с тая работа. Няма нищо случайно. И така да е, първоизточникът на драмата е един напълно неизвестен досега инженер, преподавател от университета на Западна Вирджиния, САЩ.

През 2012 г. 45-годишният Дениел Кердър започва изследване, струващо 50 000 долара и финансирано от Международния съвет за чист транспорт (ICCT). В екипа му има още петима инженери. Резултатите са готови през май 2013 г. и са предоставени на ICCT. А също така на Борда за атмосферните ресурси на Калифорния (CARB) и на Агенцията за защита на околната среда на САЩ (EPA), които вземат участие в теста.

Водени от Кердър, петимата от Западна Вирджиния (в екипа има двама студенти), вземат три дизелови коли - Volkswagen Passat,  Volkswagen Jetta и BMW X5 и ги шофират от Лос Анджелис до Сиатъл - огромно разстояние, в което мерят в реално време изхвърлените в атмосферата вредни емисии. Едната кола на VW надхвърля позволените щатски норми 15 до 35 пъти - в зависимост от скоростта, трасето и други обстоятелства. Другият е 10 до 20 пъти "на червено". Всъдеходът на BMW е около посочените си показатели и на места дори под тях. Което означава, че там всичко е било ОК.

Показателите на VW-тата шокират инженерите. В началото те са убедени, че грешката е в тях, че не са направили нещо "като хората" с методиката на изследване. Постепенно стигат до извода, че дори да има грешка някъде, тя няма как да компенсира огромното разминаване.

Дениъл Кердър

Сега Дениъл Кердър, специалност на когото са горивата и алтернативните форми на задвижване, дава интервюта за медии от цял свят и не крие изненадата си, че скандалът лумва толкова късно. А данните са публикувани официално и публично преди година и половина. С тях той и хората му обикалят по международни симпозиуми и конгреси. Получили са запитване от... Volkswagen как са стигнали до резултатите. А ICCT ангажира Кердър за изследването, тъй като получава сигнали от Европейската комисия, че има огромно разминаване във вредните емисии на дизелови автомобили на германски производители. 

В САЩ изискванията за дизелите са по-строги, отколкото в Европа. Територията не е непозната за университата Западна Вирджиния. Преди 15 години там разработват технология за мерене на вредните емисии в реално време на пътя. Не просто в лабораторни условия, както се правят тези тестове на новите автомобили. И което всъщност е големият проблем и сега може да се промени.

През 1998 г. Кердър е участвал в изследване, след което Министерството на правосъдието на САЩ уличава в измама производители на дизелови мотори на камиони и автобуси. В резултат те плащат 83,4 милиона долара по граждански искове. 

В последните дни някои от уличените тогава се обаждали на преподавателя, за да го поздравят. Инженерът казва, че не се радва и не чувства някакво удовлетворение, тъй като в крайна сметка страда околната среда. И хората. Него също го питат за "поръчки" от конкурентни производители, но той отговаря спокойно, че няма външен или собствен интерес от изследването на VW.