Започна новият парламентарен сезон, а един от акцентите, които се чакат най-много, е всичко, което се случва в сферата на правосъдието.

15 законопроекта е изработил и публикувал за обществено обсъждане екипът на правосъдния министър Христо Иванов от началото на мандата си - ноември 2014 г,. досега. Това отговориха от Министерството на правосъдието (МП) на запитване на Клуб Z.

Наред с разбунилия духовете проект за промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), който цели мащабна реформа в управлението на съдебната власт, кариерното израстване на магистрати, въвеждане на електронно правосъдие и др., екипът на Иванов предложи редица други законодателни промени, заслужаващи внимание, казаха оттам. Те включват Наказателния кодекс, Наказателно-процесуалния кодекс, Гражданския процесуален кодекс, Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, Закон за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления, Закона за регистър БУЛСТАТ, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в Закона за административните нарушения и наказания. Изготвени са и три изцяло нови проектозакони: Закон за физическите лица и мерките за подкрепа, Закон за европейската заповед за защита и Закон за признаване, изпълнение и изпращане на актове за прилагане на мерки за процесуална принуда, различна от мерките, изискващи задържане.

Ето и по-интересните, коти трябва да минат през парламента тази есен.

С промяна в Наказателния кодекс бе предложена и антитерористична поправка, с която се криминализира  пътуването с цел подготовка и планиране на терористични актове, както и участието във финансиране, планиране или подготовката на терористични актове.

Друга промяна на НК предвижда разширяване на обхвата текстовете, отнасящи се до активния подкуп и търговията с влияние и в случаите, когато облагата е предназначена за трето лице. Разширява се определението на „чуждо длъжностно лице” с цел то да обхване и лицата, изпълняващи функции на арбитър по закона на чужда държава и така да направи възможно наказването на подкупа и търговията с влияние с тяхно участие.

Друго важно изменение е свързано с валутните престъпления. Създадени са дефиниции на понятията „големи размери” и „особено големи размери”, които към момента са определени единствено със съдебната практика.

Във връзка с въвеждането на Европейската директива за борбата със сексуалното насилие и експлоатация на деца, както и с детската порнография, са предвидени квалифицирани състави, тогава когато пострадалите от този вид престъпления са в детска възраст.

Разширен е обхватът на „Електронното наблюдение“, с т.нар. електронни гривни, върху осъдени за престъпления с промени в Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража.

Изменения в ГПК предвиждат европейско удостоверение за наследство да се издава от Районните съдилища по последния адрес на наследодателя, ако няма такъв - от районния съд по последния му адрес в страната.

Друга промяна в ГПК е концентрирана върху две основни теми – усъвършенстване на уредбата на изпълнителното производство и създаване на уредба за признаване и допускане до изпълнение на чуждестранни съдебни решения за издръжка за деца и други членове на семейството в съответствие с Конвенцията за международно събиране на издръжка за деца.

Цялостна електронизация на регистър БУЛСТАТ предвижда законопроект за изменение и допълнение на Закона за регистър БУЛСТАТ. Той цели изцяло новото производство, което ще се развива пред регистър БУЛСТАТ, регламентира водене на дело в електронна форма за всеки регистриран субект, в което ще се съдържат и документите, въз основа на които е извършена регистрацията му. Новата опция ще позволи приемането на заявления и искания, подавани по електронен път, практически без прекъсване - 24 часа, 7 дни в седмицата. Разглеждането им ще се извършва в законово определения еднодневен срок.

Законът за европейска заповед за защита урежда условията и реда за признаване и изпълнение на европейска заповед за защита (ЕЗЗ) по наказателни дела, издадена в държава-членка на Европейския съюз, както и издаването у нас на европейска заповед за защита и изпращането й в държави членки на ЕС.

Закон за признаване, изпълнение и изпращане на актове за прилагане на мерки за процесуална принуда, различна от мерките, изискващи задържане. Разпоредбите в него регламентират налагането на мерки, различни от задържането, спрямо лица, които не пребивават на територията на съответната държава членка, в която се води наказателното производство, а в друга държава членка, и осигуряването на присъствието на обвиняемия по време на съдебния процес. Подобрява се защитата на пострадалите от престъпления, като се въвежда надзор върху придвижването на обвиняемите.

Проектите, които са на етап обществено обсъждане или съгласувателна процедура с другите ведомства и предстои да бъдат внесени в МС, са:

Основен приоритет на МП ще бъде, разбира се, проектозаконът за промени в ЗСВ, чието придвижване в парламента, зависи от работата по приемане на промените в Конституцията. Междувременно МП смята максимално интензивно да продължи общественото обсъждане на промените в ЗСВ, предвид и на ясно изразеното желание на професионалната общност и на гражданите в тази насока, допълват от правосъдното ведомство.

Проведените досега обсъждания със съдии от страната, които бяха организирани съвместно от ВКС и МП, показаха, че съдийската общност има огромен интерес за включване в тези дискусии и се превръща в генератор на много и различни идеи. В момента в МП тече процес по обобщаване и систематизиране на постъпилите становища, включително и на постъпилите от проведените обсъждания със съдии в страната, казаха от министерството.

Във връзка с наказателната политика екипът на Христо Иванов предложи промени в НПК, регламентиращи делата с участие на деца да се гледат приоритетно, задържането под стража на непълнолетни да се прилага като крайна мярка и не за по-дълъг период от 24 часа, както и въвеждането на сини стаи, в които експерти за работа с деца да провеждат разпити на непълнолетни жертви и свидетели на престъпления.

Ревизия на Законa за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления, предлага увеличаване на размера на паричната компенсация за пострадали от умишлени престъпления и да разшири кръга на пострадали, които имат право на подпомагане от държавата, като включи средна телесна повреда и опит за убийство в обхвата на закона. Предвиждат се и компенсация за жертвите на блудство и изнасилване, без да се налага те да доказват, че са настъпили тежки увреждания на здравето им.

Чисто новият Закон за физическите лица и мерките за подкрепа въвежда нов подход в упражняването на права от хора с интелектуални затруднения и психично-здравни проблеми, като заменя режимите на поставяне под запрещение със система от мерки за подкрепа и защита, които да гарантират упражняването на основни човешки права от хора с увреждания, съобразно техните предпочитания и желания. (Заради стария Закон за лицата и семейството държавата редовнво губи дела в Страсбург, б.р.)

Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел. (Преди време Иванов призна в интервю пред списание "Клуб Z", че много големият разговор за неправителствените организации и за тяхната представителност, те първа предстои, б.р.)

Един от акценти, по които в момента работи МП, е въвеждане на регламент, свързан с  детското и възстановителното правосъдие. Заместник-министърът на правосъдието Вергиния Мичева-Русева заяви преди седмица, че пакетът от законопроекти се планира да е готов през ноември.

За същия период от близо 10 месеца 11 от тези законопроекта са приети от правителството и са внесени за обсъждане в Народното събрание, показва справка през Системата за правна информация на Министерски съвет.

За сравнение по време на 13-месечния мандат на предшественичката му Зинаида Златанова, МП е внесло за одобрение от правителството едва 2 законопроекта. Екипът на министър Диана Ковачева успял да изработи 14 проектозакона за 16 месеца, а този на Маргарита Попова – 24 за период от 25 месеца.