Изложбата „Епопея на тракийските царе – археологически открития в България“ в Лувъра бе наредена сред най-добрите експозиции за 2015 г. от специализираното френско списание „Проблеми на изкуството“. В броя си за юли и август, посветен на най-хубавите изложби през лятото, се отделя подобаващо място за Севт Трети и тракийските съкровища, които три месеца бяха на показ пред гостите на един от най-известните музеи в света.

В експозицията, която бе в Париж до 20 юли тази година, участваха 1629 артефакта от 17 български музея, видени от стотици хиляди посетители на Лувъра. Богатствата на тракийските царе получиха и сериозно отразяване в някои от най-авторитетните световни медии.

В „Проблеми на изкуството“ статията, посветена на тях, е дело на Жером Коаняр и се нарича „Траките: В търсене на изгубеното царство“, с подзаглавие: „Взимайки за отправна точка последните археологически открития в България, Лувърът представя една брилянтна и енигматична цивилизация – тази на траките, войнствен народ с ерудиран елит, който е властвал на териториите, намиращи се в границите между гръцкия свят и персийската империя”.

Материалът обстойно разказва за вярванията и обичаите на траките, за археологическите разкопки в Голямата косматка и, разбира се, за изключително реалистичното изображение на главата на Севт Трети, което всъщност е първата визуална репрезентация на тракийски цар. Изложбата в Лувъра „Епопея на тракийските царе” показва за първи път цели ансамбли от археологически обекти, които представят тракийската цивилизация и нейното историческо значение, се посочва още в публикацията.

След Лувъра, главата на Севт бе изложена в музея „Гети“ в Лос Анджелис, редом до други близо 50 антични съкровища, които никога преди не са били събирани на едно място. Експозицията, която може да се види до 1 ноември, е назована „Патос и могъщество: бронзовите скулптури на елинистическия свят“, а „Гардиън“ описа тракийската скулптура така:

„С разпространението на класиката из Изтока се появява популярен стил, имитиран от хора по цял свят, включително с образци от Иран и Ирак, които не влизат в изложбата – отбелязва Лапатън. – Открит в България през 2004-а, портретът на Севт ІІІ е великолепно запазена глава на одриския владетел, заслужаваща отбелязване заради жизнените си, почти воднисти очи и детайлно изработена коса. Огромната брада и напрегнатият поглед – самата техника е в гръцки стил, несъмнено от пътуващ майстор, който е адаптирал работата си за местен поръчител.“

Площад "Славейков".