Председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров каза, че най-големите обезщетения у нас при смърт на пътя са под 200 000 лв. - по-малко от цената на някои автомобили. Толкова са сумите, присъдени за загиналите деца при адската катастрофа в Симеоновград, коментира адвокатът пред БТВ.

Той изрази разочарование, че в новия застрахователен кодекс, приет от правителството преди дни, не са залегнали две важни неща - т.нар. бонус малус (оценка на поведението на шофьора, когато се преценява цената) и електронизиране на полицата, за да отпаднат стикерите.

Пламен Ялъмов от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) каза, че рязко увеличение на цените на полиците не очаква. На забележка на водещите, че се споменава за 30 % нагоре, той подчерта, че на 70 евро 30 на сто са 90-ина евро. 

"В съдебната практика в България обезщетенията са доста ниски. Трябва да имаме по-рационална система да оценяваме вината на шофьора. Вината на шофьора, ако се отразява, някои шофьори ще плащат и по-ниска от сегашната цена, а някои повече", обясни Ялъмов.

Според него Гражданска отговорност ще поскъпне, но всяка компания ще прецени с колко, защото всяка компания има различен портфейл. "Може да подбираме такива автомобили и шофьори, така че за някои класове автомобили и шофьори да не поскъпне въобще", повтори той.

Той каза, че въпреки неприемането на бонус-малус, компаниите са опитват по свои данни да изчисляват какъв е рискът при отделните водачи и да предлагат индивидуални цени, съобразени с това. "В момента се застрахова автомобилът, а не се застрахова водачът – т.е. как кара той не се преценява", каза Ялъмов.

"Ако цената на застраховката на пътните хулигани стане по-скъпа, след 1-2 години това ще намали травматизма. За съжаление това не е предвидено в закона, не е предвидена и електронизацията на полицата. Не е необходимо да се издават изобщо стикери. Много неща биха могли да се случат, използвайки промяната в този закон", допълни го Тодоров.

Ялъмов пък напомни, че застрахователите поемат огромни рискове, когато наш водач шофира в чужбина - там обезщетенията са в милиони евро. Помолен да коментира този дисбаланс, той каза, че е нормално обезщетенията да се обвързват и с това колко печели пострадалият.

Затова той прогнозира и малко оскъпяване на зелената карта, но то щяло да е едноцифрено число проценти - не с 30.

Запитан, ще проработи ли новата опция - за сключване на Гражданска за 3 години, той каза, че над 90 % у нас избират разсрочено плащане на 3-месечие.

Колко клиенти ще изберат 3-годишна застраховка? От гледна точка на застрахователите ние предпочитаме едногодишни полици, защото не можем да оценяваме риск 3 години напред, каза той.