Огромнното мнозинство от лобистките срещи на еврокомисарите и техните съветници са с представители на корпоративните интереси.

Това разкрива днес доклад на организацията за борба с корупцията "Трансперънси интернешънъл".

Става дума за цели 75 на сто, или три четвърди от среките, свързани с лобизъм. Проучени са 4318 такива срещи в периода между декември 2014 и юни 2015 г., обявени от самите представители на ЕС, участващи в тях.
Само 18 на сто от срещите били с неправителствени организации. А скромните 4 процента пък били с хора от мозъчни тръстове. С представители на местните власти нещата са още по-зле - само 2%.

Най-активните лобисти в тези срещи са гиганти като "Гугъл", "Дженеръл електрик" и "Еърбъс". С представители на всяка от тези три световни компании са проведени между 25 и 29 срещи. "Гугъл" и "Дженеръл електрик" пък палчили най.много в Брюксел. Всяка от тях обявила бюджет за лобиране в ЕС от по 3,5 милиона евро годишно.

7908 организации са се вписали доброволно в Регистъра за прозрачност на ЕС. Това всъщност е списъкът на лобистите на Съюза.

4879 от тези организации се опитват да повлияят за вземането на политически решения на ЕС от името на корпоративните интереси. Начело в този списък са "Ексон мобил", "Шел" и "Майкрософт". Всяка от тях има бюджет за лобиране между 4,5 и 5 милиона евро. Това става ясно от декларациите им в Регистъра.

"Видяното за последните шест месеца показва, че има силна връзка между парите, които харчите, и броя на срещите, които имате", заяви Даниел Фрайнд от "Трансперънси интернешънъл". И посочи, че фирмите с най-големи бюджети за лобиране получават лесен достъп предимно във финансовата, дигиталната и енергийната сфера.