Разгорещени дебати предизвика в социалните мрежи спорът в Софийска филхармония. Диригентът на хоровата капела „Светослав Обретенов“ Илия Михайлов излезе пред медиите с описание на схеми, чрез които се източват държавни субсидии в културния институт, обвини директора Виктор Стоянов в некомпетентност и зависимост, заяви, че в далаверите са прикривани от зам.-министъра на културата Боил Банов, а гръб им бил един зам.-градски прокурор. Михайлов беше освободен, Банов и Стоянов отговориха, че ще го съдят за клевета. В музикалната гилдия пък обсъждат не само кой е прав, твърдят, че т.нар. схеми са практика в българската култура и са единственият начин за оцеляване в условията на делегирани бюджети в сценичните изкуства.

Вижте някои от реакциите на музиканти във Фейсбук по спора.

Борислав Йоцов, кларинетист: Защо мълчите, колеги?

До всички, които се интересуват от нея, които я обичат, които искат да я има! Отвсякъде чувам какво ли не за проблемите на оркестъра и това е от доста години. Напоследък нещата се разгорещиха. Нямам реална представа кой какво прави, как управлява, заслужават ли този или онзи диригент, кой краде и т.н.

Знам обаче, че давам голяма част от живота и енергията си да създавам музиканти, достойни да продължат всичко, което Софийска филхармония е! И е нормално те да изпитват огромен респект към тази институция, в която са работили всички светила на българското музикантство. Само, че не е така, за огромно съжаление.

Те не само не изпитват респект, но и се подиграват с невъзможността на оркестъра да организира нормално, прозрачно и с достойнство дори конкурс за нови членове. Това ги ощетява, обезсмисля труда им, надеждата им, желанието им да продължават… Това обезсмисля и моя труд, а уверявам Ви, той е огромен.

Не ме интересува кой управлява. Интересува ме, защо моите колеги – оркестранти отдавна са забравили, че всичко зависи от тях?! Защо не направят така, че да отиват сутрин горди на работа, с достойнство, с увереността, че са по-особени, че са пример за други след тях, че има млади хора, които биха дали всичко, за бъдат на тяхно място…

Не говоря празни приказки – така се чувствах аз като малък. Отраснал съм в тази зала, работил съм в този оркестър, притеснявал съм се всяка една секунда какво ще дам, как се държа, какъв звук ще издам. И знаете ли защо? Защото тогава работеха хора с невероятно достойнство, хора, които бяха готови да умрат за професията си (баща ми е един от тях), хора, които заставаха и се бореха срещу ръководства и шеф диригенти при комунизма! И успяваха. Баща ми и още няколко непримирими негови колеги дори бяха пенсионирани на 50-годишна възраст, защото не желаеха да бъдат манипулирани. После пак бяха назначени, защото спечелиха делото. Не знам дали си давате реална сметка, какво значи да се опълчиш срещу хора с безумна власт в онези години? Бях свидетел на всичко това, вкъщи витаеше тъмна атмосфера.

Затова Ви питам, уважаеми колеги: защо мълчите, защо не пишете (ако сте недоволни), защо търпите диригенти, които не искате, от какво ви е страх… Или, ако всичко е наред и сте доволни – напишете го. Трябва да знаем какво става, защото ние готвим онези, които ще Ви наследят.

Йоланта Делибозова, виолончелист: Целият оркестър
отказа да работи с Илия Михайлов

Господин Михайлов си взе всичките изпити със събран частен оркестър от Филхармонията. Лично аз съм свирила на всеки един негов изпит. Идваше изпитващо лице от чужбина и в камерна зала „маестрото“ се опитваше да се справи със задачите, които му бяха поставени. Говоря не от чути приказки от този или онзи. Говоря от собствено име, най-отговорно. Михайлов е срам за гилдията на диригентите. Не вярвате на надутата му биография, няма такива неща.

Явор Димитров го назначи без конкурс за диригент на хора. Наложиха му го масоните. Нищо не можеше да направи, по-скоро не смееше. Нямам нищо против и така да е, стига поне малко да можеше да се справя със задълженията си.

Непрестанно ходеше горе в дирекцията и пишеше доноси, оплаквания и докладни срещу колегите си. Съсипа хора! Със смъртта на Робев така или иначе Капелата загуби много. Трябваше и достоен заместник на маестро Робев. Е, Илийката съсипа нашия гласовит хор. Питайте всеки един от тях.

И още нещо, пак от извора ще ви го кажа. Пак напълно отговорно заставам зад думите си. Преди две години абсолютно целият оркестър се надигна и заяви на Явор Димитров, че не желае този човек да застане на пулта и да дирижира оркестъра. Имахме няколко концерта с него, изтъкани от срам и позор! Разбирате ли колко рядко може да стане такова нещо? Абсолютно целият състав отказа да свири с него. Явор се уплаши и разбра, че няма как да продължи да го налага.

От две години насам той никога не застана на пулта пред нас. „Подготвяше“ само хора. Тоест, съсипваше всичко. Биаджони като идва да си прави програмите започва да работи с хора от начало, толкова зле са нещата.

Аман от парашутисти! Този човек е срам за цялото музикантство. С платени изпити, с доноси и протекции не се става диригент. Става се с талант и труд! А той няма нито едно от двете.

Що се отнася до неговите обвинения относно финансовата част, това е работа на ръководството. Има си съдилища, да го съдят. Или той тях. Това е извън моята компетенция. Аз мога да говоря само и единствено за качествата му на диригент. Изключително съм щастлива, че най-сетне хорът ще може да си стъпи на краката.

Георги Андреев, диригент: Можещият доказва себе си
с работата си, а не с компромати

По принцип не се намесвам в полемики, конфликти и спорове, дори тогава, когато има нападки и атаки, отправени към мен самия. Но в този случай смятам, че е уместно да взема отношение по казуса, защото касае както мой приятел и колега, така и музикалната ни култура като цяло.

Аз познавам г-н Михайлов съвсем бегло, така че нямам лично професионално мнение за неговата работа. Впечатленията, които имам за него са на базата на мнения от колеги, които съвсем не са ласкави и позитивни. Така, че според мен, обявяването на конкурс за тази длъжност е нещо напълно нормално, естествено, дори необходимо.

С Виктор Стоянов се познаваме, работим и сме приятели от 16 години. Това е достатъчно дълъг период, за да мога смело да заявя и да се подпиша под това, че от една страна Виктор е безупречен професионалист. (Аз като професионалист никога не правя компромиси с хората, с които работя. Защото един компромис дава постоянен негативен отпечатък във времето, понеже музиката е нещо непреходно, което остава много след смъртта на създателя си.) Той е музикант от висока класа, притежаващ умения и способности, които малко хора притежават. За мен той се е доказал като брилянтен специалист в областта на музикалното изкуство(и то в широк жанров спектър) и смятам, че всяка нападка в тази насока към него е нелепа, ако не и смехотворна.

От друга страна мога да кажа, че Виктор е почтен човек. Всяка връзка с корупционни, измамни и задкулисни схеми, свързани с него, за мен е напълно неприемлива. Човек се познава във времето. През цялото това време, в което аз се познавам с Виктор, нито за миг не съм забелязал у него склонност към машинации (нещо, което не може да се каже да предшественика му, назначил на работа без конкурс въпросния протестиращ диригент), както и податливост към корупция, схеми и злоупотреби, в които е обвиняван. Чисто и просто той иска да си върши работата коректно и почтено в една крайно непочтена среда, каквато е впрочем, както цялата ни държава, така и „комсомолското котило“, управлявало дълго време музикалните институции, една от които е Софийска филхармония. Именно въпросният „онеправдан диригент“, който протестира, е бил назначен от един от представителите на тази горепосочена „клика„ – бившият директор на Филхармонията!

Аз съм началник от 21 години! От 1994 г. съм диригент на оркестъра, а от 2000 г. главен диригент и артистичен директор на НФА „Филип Кутев“, така че съм запознат с всички законови разпоредби и нормативи относно Кодекса на труда. В този случай няма никакво нарушение на закона. Дори напротив – назначението на Илия Михайлов като диригент е нарушение, тъй, като това е конкурсна длъжност, а той е бил назначен без конкурс. Още повече, Михайлов е на втори трудов договор, тъй като първият му е в Американския колеж.

А това, че Михайлов протестира и негодува, е индикация единствено за това, че той самият знае, че е в законово нарушение от една страна, и от друга, че не отговаря професионално на нивото и длъжността, на която е назначен. Иначе какво му пречи да се яви на конкурса, ако е уверен във своите възможности? Можещият човек доказва себе си с работата си, а не с компромати.

Венци Мицов, пианист: Оставете Виктор
да работи, едва ли му е лесно

Колеги журналисти! Само да ви кажа – преди да пишете, проверявайте. И оставете Виктор Стоянов да си върши работата, защото онези преди него не бяха годни да я вършат, но вие си мълчахте не помня вече колко години.

В случая – проверете дали на въпросния диригент не му е изтичал съвсем случайно договорът. Виктор може да не е човек, с който имаме едни и същи възгледи, но поне е тръгнал от мазето. Човек с история и биография. Оставете го да си върши работата, защото едва ли му е лесно.

И проверявайте информацията си по-акуратно, не се пускайте по линията Пеевски срещу Прокопиев (не композитора).

Фани Куцарова, пианист: Поливането с помия
е показател за свършена работя

Не знам какво става във Филхармонията, но има неоспорими факти – Виктор, когото не познавам лично, отвори залата за музиканти, които нямаха достъп от години там. Започна публични кампании за възвръщане името на институцията. Всеки може да се срещне с управата, а и не съм чула други колеги да имат някакви проблеми. А навремето единственият начин да стигнеш да г-н Димитров беше да го дебнеш дни наред пред залата. И всичко беше цветя и рози. Да не споменаваме колко падна нивото на Капелата и Филхармонията…
Сега типично по нашенски започва поливането с помия, което е показател за свършена работа!

Площад СЛАВЕЙКОВ