Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

На 26.05.2015 година БДЖ -"Товарни превози" получи поредния пазарен шамар и е все по-близко до умирачка. Бизнесменът Христо Ковачки успя да вкара в ред апликацията си за жп лиценз и не съществува основателна причина министерството да му го откаже в идните седмици. Компаниите на Ковачки практически се явяват един от най-големите и жизненоважни клиенти на БДЖ- "Товарни превози". И разбира се, в случая Ковачки прави нещо много разумно за бизнеса си – намалява си разходите за транспорт.

Всъщност, дори с Ковачки като клиент, разсипията и лошото управление на БДЖ -"Товарни превози" доведе до ежегодни загуби. През 2014 година, чистата загуба е 3,182 милиона лева, а през 2015 г. вече е 5,397 милиона лева (ръст от 70%). И докато в БДЖ- "Товарни превози" се разпиляват пари и се трудоустрояват партийни и синдикални кадри, частните жп превозвачи се развиват динамично. През 2009 година пазарният дял на БДЖ -"Товарни превози" е 80%, а на всичките частни компании – 20%. Само 5 години по-късно делът на държавният превозвач се е свил до 65%. През 2015 години вече колапсът е пълен, по данни на Асоциацията на жп превозвачите делът на БДЖ е паднал до 40%, а на частните се е увеличил до 60%. За първа година, частните жп превозвачи ще са с по-голям пазарен дял от БДЖ в сегмента „товарни превози".

C:\Users\user\Desktop\1.PNGC:\Users\user\Desktop\2.PNGC:\Users\user\Desktop\3.PNG

C:\Users\user\Desktop\4.PNGC:\Users\user\Desktop\5.PNGC:\Users\user\Desktop\6.PNG

Разбира се, допълнителен натиск оказва и ограниченият потенциален пазар – с почти замразени процеси по нови концесии в рудодобива, предприемачеството в сектор "рудодобив" трудно ще върви с висок темп, така че жп превозвачите да се радват на дълга опашка нови клиенти. За последните заслуга имат и някои маргинални гласовити политици в парламента, които редовно си правят пиар върху „лошите частници“ от рудодобива и индустрията, които ни били колонизирали и т. н. щуротии.

Самият Ковачки също постепенно намалява превоза си през държавното БДЖ, но при получаване на лиценз и организация на собствен жп превозвач, поръчките му ще се пренасочат напълно. С което дори в момента губещият по 5 милиона на година БДЖ - "Товарни превози", ще изгуби над 30% от приходите си. Не е особено трудно да заключим, че това ще доведе или до фалит, или до нови субсидии от нашите данъци.

Въпреки че фалитът на БДЖ -"Товарни превози" ще има донякъде положителен ефект (синдикални шефове и някои политици вече няма да има как да източват фирмата за наша сметка, частните превозвачи в конкуренция ще поемат освободения пазарен дял), не е за подценяване ударът, който НКЖИ (държавната фирма, поддържаща мрежата) ще понесе. Както БДЖ "Пътнически", така и "Товарни превози", не са сред особено редовните платци на НКЖИ (меко казано). Задълженията се трупат всяка година и това налага държавна субсидия за НКЖИ в размер от над 150 милиона лева.

От друга страна, този фалит ще полее със студен душ българското обществото и има (макар и малък) шанс да се поеме към курс на публично-частно партньорство за "Пътнически превози". След като дори митологизирано печелившият БДЖ - "Товарни превози" фалира, то само най-глупавите и наивни избиратели ще продължат да вярват, че традиционно губещият БДЖ-"Пътнически превози" е чудесно да продължи да си съществува, както досега. А там загубите и субсидиите са още по-големи – всяка година от парите на данъкоплатеца се изливат над 200 милиона лева в БДЖ- "Пътнически превози", като значителна част от тези средства се разпиляват по празни влакове, в които често машинистите и кондукторите са повече от пътниците.

Та, след като некрологът на БДЖ -"Товарни превози" е почти готов за печат, бих желал да запитам синдикалните и партийни гробокопачи на държавния жп сектор:

1. Колко стратегии за „оздравяване“ на жп сектора написаха за последните 15 години?

2. Колко синдикални шефове и техни роднини бяха и продължават да са назначени в бордовете на всички компании от жп превоза? И да не би тия топли служби да са развили тази тяхна любов към държавното и ненавист към публично-частното партньорство, където трудно биха си трудоустроили баджанаците и лелинчовците?

3. Каква е „социалната“ функция на държавна компания, която превозва 25 милиона пътници на година, докато автобусният транспорт превозва 500 милиона? Тази „социална“ функция струва ли половин милиард лева на година от нашите данъци?

4. Нямаше ли да е по-евтино много линии на БДЖ да се затворят, а на социално-слабите да им дадем по един ваучър и да си пътуват с автобуси, микробуси или коли? БДЖ -"Пътнически превози" поддържа доста линии, на които би ни излязло по-евтино да купим цяла кола и месечно гориво, отколкото да ги возим тези 3-4 пътници с влак.

5. Колко пари на данъкоплатеца трябва да потънат в бездънната каца държавен жп транспорт, за да кажат синдикалистите и социалистите, че са „прекалено много“? Очевидно, при половин милиард лева на година са щастливи. 1 милиард прекалено ли ще е? Два милиарда? Три?

Текстът е написан специално за Клуб Z. Подзаглавието е на редакцията. Още текстове от Владимир Каролев може да прочетете ТУК.

Ключови думи

Коментари

Добър е коментара на Каролев. Обаче Каролев също фалира, незавсимо, че е голям либертарианец. С други думи Каролев без държавна подкрепа, т.е. някакви схеми еквивалентни на държавна подкрепа, не може да върти бизнес и респективно фалира. Повечето му активи са запорирани. Та ми е малко смешно да му чета коментарите :)

FVH

Каролев може и да е фалирал или да не е, но не взима по 500 млн. лева субсидия от данъците на работещите. Фалита е основен принцип на свободния пазар. Предприемачът рискува собствените си пари и съответно печели още или ги губи. Единствено стопански субекти като БДЖ губят парите на другите. БДЖ е едно доста скъпо зомби, което се подържа на системи, защото изпълнявало "социална функция", за да влачи празни композиции по перспективни линии тип Габрово - Царева ливада, където по протежението на цялата линия живеят около 1000 души, но има 10 влака на ден, които носят средно по 10 лв приход и 440 лв разход на влак.

Каролката е един смешник. Големият радетел за свободен пазар Кролев фалира именно при този пазар. Голяма трагедия. Хахахаха

Айляк

Каролев, дай да го кажем с истинското име! Докато има какво да се краде и източва от там, ще си е все същото! А ти ако искаш и роман в три тома напиши!

Иван

Докато все още има от тези тотални идиоти - данъкоплатците - които нямат нищо против да ги ограбват пладнешки, а после да им разхищават това, което не е откраднато, така ще е.

Ковач

Безсмислено е да се коментира или спори с пазарния фундаменталист Каролев. На всичко това отгоре, защитава "честния частник" Ковачки, злобее за нерадостната съдба на БДЖ-ТП и задава глупави въпроси. Подобни от ИПИ са по-възпитани.

Песимист

Каролев, явно доста незапознат с материята на транспорта и транспортната политика, се изцепва от време на време с направо смешни коментари и опити за анализи. Ако беше поне малко специалист, би трябвало да му хрумне, че принципал на БДЖ е Министерство на транспорта. Т.е, министърът назначава, освобождава и провежда политика в областта на жп транспорта. Състоянието на БДЖ е отражение на нивото на политическия елит и изпълнителната власт. Така, че драги ми Кароле, упреците ти трябва да са насочени към правителството и в частност МТИТС

откакто агент камен беше бивнат от пламен димитров само синдикалисти сънува

Идиот

Интересно от къде ли пък икономиста Каролев работещ с цифри разбра, че БДЖ се финансира с половин милиард? Май цифрата е в пъти по-малка, а претенциите за разбирач в пъти повече!

към Идиот

Какъв разбирач е Каролев бе - специалист по всичко и майстор по нищо! Абсолютен въздухар!

Каролев да вземе да си брои простотиите, които говори, че почва да става смешен! И след това да коментира БДЖ... ама да смята с калкулатор, че не саму верни сметките на ум ахахаххаах

И относно стратегията ами то е ясно, че трябва да се обновява след всяко правителство на БСП !!!!1

Минчо М.Сливата

Не е зле некои органи за обърнат по-големо внимание на сегашния управител на БДЖ-ТП Любчо Илиев.Например, с кого си общува тоз човечец и какво договаря с аверите си? А също,

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.