Енергийният бос Христо Ковачки съвсем скоро ще получи жп лиценз и ще може да извършва сам превозите на въглищата от рудниците до ТЕЦ-овете си, научи Клуб Z.

За разрешителното спонсорът на партия "Лидер", която е част парламентарната група на Български демократичен център, внесе документи още миналата година, но Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията досега все откриваше "пропуски" в книжата и не му го даваше.

"Всички несъответствия вече са отстранени и няма законови основания г-н Ковачки да не получи лиценза", обясни източник от ведомството.

Още през януари министър Ивайло Московски намекна за подобно развитие на сагата около разрешителното за товарните жп превози.

"Ако Христо Ковачки поиска лиценз за товарен оператор, аз не мога да му откажа. Той ще обжалва в съда и ще спечели", каза тогава министърът.

В момента превозите на рудата на бизнесмена са основната част от заниманията на "БДЖ-Товарни превози". Те представляват над една трета от цялата дейност на жп компанията. Сега обаче след като Ковачки спре да използва услугите на държавния превозвач се очаква драстичен спад на приходите и обемите. 

Както Клуб Z вече съобщи през първото тримесечие, и без Ковачки да е отпаднал напълно като клиент, финансовите резултати на жп превозвача са плачевни.

В товарното поделение на БДЖ приходите от продажби намаляват от 30,476 млн. лева през 2014 г. на 26,889 млн. лева през първо тримесечие на 2015 г., т.е. намалението е 3, 586 млн. лева или 12%.

Чистата загуба нараства от 3,182 млн. лева през 2014 г. на  5,397 млн. лева или със 70%, а собственият капитал намалява от 76,3 милиона лева през 3-те месеца на 2014 г. на 45,5 млн. лева през 3-те месеца на 2015 г. Това означава, че оценката на компанията е паднала с 31,105 милиона лева или с 41%. 

През първото тримесечие превозените от БДЖ товари на фирми на Христо Ковачки са намалели с 36 на сто, показват финансовите резултати на жп превозвача.