Министърът на образованието Тодор Танев днес доразви предложенията си за реформи в образованието, които все още са основно на идейно ниво. Министерството на образованието няма за цел да извърши революционна реформа, но целта й е да даде такива резултати, обясни Танев, цитиран от БГНЕС. Преди месец той обяви, че иска да се мине от 2-степенна към 4-степенна структура на образователната система. След завършване на предучилищната и училищната степен учениците ще мога да изберат дали да получат диплома за майстор (за 2 години) или специалист (за 3 години) в колеж, стана ясно тогава от доста общите идеи на министъра. Днес имаше доуточняване.

Целта е да се създаде система с различни изходи, които да позволяват връщане към образованието и кариерно развитие, смята министърът.

Най-голямата промяна е свързана със създаването на интегрални професионални колежи, с две нива на обучение и подготвителен курс. Те ще бъдат предназначени за хора, завършили професионално образование с дуална система на обучение. Тези, които са завършили 10 клас, с първа професионално-квалификационна степен, и не са продължили към по-високо ниво, ще имат възможност да се обучават в подготвителния курс, а след това – да учат още две години за 4-та професионално-квалификационна степен. За да продължат образованието си в университет, трябва да положат матури.

"Между висше и училищно образование бихме искали да създадем интегрални професионални колежи.  Първата част, която е, примерно двегодишна, след завършване на средно образование. Две години още с интензивно практическо обучение, за да има кой да произвежда великата четвърта степен, която е майсторската", каза Танев. 

Завършилите 12 клас пък, ще имат възможност да кандидатстват и в университети, и в интегрални професионални колежи, където отново след 2-годишно обучение, ще получат 4-та професионално-квалификационна степен. Второто ниво на интегрираните професионални колежи ще дава диплома за мениджъри или за "майстори на майсторите".

Ако някой реши да продължи образованието си в университета, след като е преминал през интегрирания професионален колеж, може да го направи, но само след полагане и на държавен зрелостен изпит, ако не е положил такъв.

Така учениците, завършили 10-ти клас, ще могат учат за „майстор”, без да се завършили средно образование.

По обясненията на Танев много от хората, които са решили да напуснат или вече са напуснали училище, ще могат да придобият допълнителна квалификация в интегралните професионални колежи. 

Според министъра интегралните професионални колежи ще са полезни за хората, които са напуснали образователната система.

„Той, който 8-ми или 10-ти клас, е напуснал, и е вече примерно на 37 години, трудно би се върнал в гимназията от 10-ти до 12-ти клас заедно с учениците. Срам го е. има много причини да не отиде там. Защо да не му създадем възможности, за да навакса, когато сам „узрее за това”, твърди той. 

„Знам, че има компромисен момент, но тези хора трябва да бъдат приобщени трябва да им бъде даден шанс. Трябва да могат да бъдат включени в производството и да се чувстват хора”, продължи още той. 

Танев си припомни, че по-рано в професионалните гимназии е имало 13-и клас, който обаче отпаднал поради липса на желаещи да се запишат в него. Според министъра обаче само една година професионално обучение не е достатъчно. „13-и клас не е достатъчен, за да се придобие майсторска степен, трябва да са две години. И трябва да има възможност за повече видове преподаватели. Затова създаваме интегрален колеж, който да налива и отгоре, с повече”, заключи той.