Той харчи $20 000, за да му докарат шепа успокоителни от Ню Йорк до Лондон с конкорд. Печели $20 млн. за 3 минути. В наркотично опиянение, шофирайки само 200 метра, удря 7 коли и чупи ръката на жена. Присъства на раждането на второто си дете, дрогиран до такава степен, че пълзи на четири крака в операционната.

Създава мултимилиарден бизнес за търговия с акции, като в подземния гараж на фирмата екип от проститутки обслужва брокерите по време на обедните почивки. Цели фамилии изнасят парите му в куфари от Щатите в швейцарските му сметки.

Пред него Гордън Геко от филма "Уолстрийт" изглежда като Ал Бънди, продавачът на дамски обувки.

"Уолстрийт" ли? Лампичката ви светна, това е Джордан Белфърт, Вълка от Уолстрийт.

Вълка вече не прави борсови манипулации. Но срещу висок хонорар преподава изкуството на успеха в меркантилния свят, в който живеем. Царят на сделките дойде за кратко в София, където представи своята система за преки продажби, чиято цел е да сключвате сделки като него - без отказ от страна на човека насреща. Може би едно от най-трудните неща на света.

Интересът към него е огромен, повече от 700 души броиха по 400 евро за входен билет.

400 евро? Дали прахосването на една средна работна заплата според националната статистика си струва да прекарате един ден като зрител на сцената, където Вълка е главният герой? 

Залата на "София ивент център" е пълна, като сред централните места, където билетите са най-скъпи, има няколко празни редове. Оказва се, че те са за хора, които пристигат по-късно, защото са пътували повече от 9 часа от Косово и Албания, за да дойдат на събитието. В залата има гърци и турци, които искат да чуят и видят Белфърт. София е последната спирка от неговата 6-месечна обиколка, преди това е бил в Букурещ. След това се прибира у дома.

Белфърт е посрещнат в залата с аплодирания, насърчавани от топводещия на риалити формати Ники Кънчев.

Белфърт изглежда по-млад от 52-те си години, с гъста черна (вероятно боядисвана) коса, бронзов загар и светлосиня риза, чиито две горни копчета са разкопчани, за да "дадат въздух" на късия му и доста дебел врат. Нисък, стегнат и набит, Вълка изглежда в перфектна физическа форма и с просто око се вижда, че може да вдигне поне 120 килограма от лежанка. Гласът му е дрезгав и леко стържещ, което той обяснява с това, че през последните 6 седмици е говорил пред сцена. Чувствителният микрофон, който е закрепен отстрани на главата му, от време на време пропуска леко свистене от носа му, което той обяснява с алергия.

Говори бързо - дотолкова, че понякога думите му се сливат като на аукционера Дани от калифорнийските сезони на риалитито "Надпревара за находки" по History Channel. 

За Белфърт продажбата е в основата на всичко и това се отнася не само в търговията, а и в живота. Човек не го осъзнава, но ако се замислите... - в ежедневието си всеки сключва сделки - независимо от това, дали ще купи паста за зъби, ще накара детето си да изяде закуската, или да убеди колегите си, че неговата идея е по-добра от тязи на другите.

Белфърт признава, че обича парите и цял живот ги е обичал, но казва, че те не са самоцел, а просто начин да станете богат, но не в смисъла "да имате имущество", а "да живеете живота си така, както искате".

Израстнал е в семейство на двама счетоводители в Бронкс, които нямали пари дори да му купят маратонки. Затова още от малък продавал. Първо вестници, после фокуси, после месо и риба, идват акциите, милионите печалба, после съдебният процес и затворът, сега продава опита си в продажбите.

"Мога да науча всеки да продава успешно", казва Белфърт и дава за пример старта на своята печално известна компания "Стратън Оукмънт", където започва с 12 брокери "с интелект като на Форест Гъмп". 

Белфърт сигурно е най-добрият продавач на света. Подсъзнателно в устата му влизат най-подходящите думи и тонът, с който да убеди човека срещу него да купи стоката му.

Твърди, че психологически институт го е изследвал 3 дни, за което му е плащал по $50 000 долара дневно, за да разбере как убеждава хората. Разказва случай, който звучи като анекдот - дават му проспект на акции на земеделска компания и време да се подготви, за да ги представи на някого, като го убеди да си открие сметка. Подготвя се два часа и половина.

След това срещу него застава актьор, на който са наредили да прави всичко друго, само не и да приема офертата на Белфърт. След 15 минути разговор купува акции...

Белфърт е превърнал себе си в продукт, като е направил дисекция на собствения си "аз" и я е развил в цялостна система. В своята презентация той не цитира автори и изследвания, а се обръща към собствения опит от преживяването и срещата с хора, семейния живот, както и към някои класически филми. Паралелът с "Вълка от Уолстрийт" е неизбежен - сцената, в която героят на Ди Каприо продава евтини акции от фирма, чийто офис е дървена колибка, присъства постоянно и Белфърт обяснява, че е учил с месеци актьора с какъв тон да говори.

Но привидната тривиалност заблуждава. Ако му се наложи да структурира идеите си в научен труд, бъдете сигурни, че ще извади стотици страници библиография с точните цитати.

Интелектът на Белфърт е впечатляващ, но това сигурно е характерна особеност за хората, които могат лесно да манипулират другите. На 6 години наум е умножавал четирицифрени числа и е давал верния резултат. Неговата книга "Вълка от Уолстрийт" е написана ловко, без да има опит в литературата. Как го е направил? Още една случка, разказана от първо лице: Докато бил затворен, попаднал в една килия с известния комедиен актьор и страстен привърженик на марихуаната Томи Чонг. Когато Чонг чул историята му, го посъветвал да напише книга. Но Белфърт нямал опит с прозата, още по-малко, с четенето на книги. Отишъл в библиотеката на затвора и по думите му, взел първата книга, която попаднала пред очите му. Вярвайте или не, но това се оказало бестселърът на Том Улф "Кладата на суетите". С няколко думи, главният герой в нея е заможен уолстрийтски брокер, чийто живот се преобръща, след като любовницата му убива човек в пътен инцидент.

Белфърт попил книгата като гъба и после използвал техниката на писане на Улф, за да напише и мемоарната "Вълка от Уолстрийт".

Продажбата, това е успех. А нали всеки се стреми към успех в живота? Кои са нещата, които ни спират по пътя към успеха? Според Белфърт, претовареността с много задачи и ангажименти, които не можем да свършим, несигурността ни в това, което правим, страховете, че може да се провалим или убеждението, че парите ще ни направят лоши и мразени.

"Продажбата е пренасянето на емоция от едно на друго място", казва Белфърт. "Хората не са убедени в качеството на вашия продукт, но вие трябва да вярвате в неговите качества, за да можете да го продадете, прехвърляйки вашата убеденост на друг човек", добавя той.

Какво казва още Белфърт? Ето 13 съвета от него:

Не се опитвайте да продавате на хората, които не купуват изобщо. Вместо това продавайте на тези, които купуват стоката на вашите конкуренти. Дори да не се откажат от нея, те са склонни да купят и втора.

Няма да спечелите, ако не цените парите. Ние не получаваме нещата, които ценим. Ако искате да се разведете, в продължение на 30 дни сутрин, като се събудите, казвайте на партньора си: Не означаваш нищо за мен.

Ако разбереш какво е това, което те мотивира, можеш сам да си помогнеш.

Щастието не е това, което имате в момента, а това, към което сте се насочили.

За да станеш богат, трябва да мислиш като богат: Къде ще съм след 5 години? В каква къща ще живея, каква кола ще карам?

Ако не убедиш човек в първите 4 секунди от разговора с него, няма да сключиш сделка с него.

Всяко възражение ви дава възможност да продължите разговора.

Бъди директен, ентусиазиран, изглеждай експерт.

Една от най-големите грешки е, че хората смятат, че трябва да са експерти, за да ги приемат като такива. Най-важното нещо е да изглеждате како експерт.

Не лъжи. Търговците лъжат, когато не са подготвени. Не трябва да лъжеш, а да намериш най-добрата версия на истината.

Обличайте се по начин, който да ви представя свързани с вашата работа.

Не карайте хората да купуват това, от което нямат нужда.

Никога не приемайте на доверие препоръки за инвестиции. Образовайте се и проверявайте.

Вероятно ще намерите подобни съвети във всеки курс или книга от популярната през последните десетилетия мотивационна категория. В книжарниците е пълно със заглавия, които започват с "Как да...".

Но излезли от устата на великия продавач, презентатор и холивудски герой, клишетата сякаш изглеждат изковани от злато върху гранитна стена. Особено, ако сте платили 400 евро.