Изключително любопитен текст е включен в проекта за промени на Закона за железопътния транспорт пуснат за обществено обсъждане от транспортното министерство, установи Клуб Z.

Сред поправките на три страници, обосновани като изисквания на евродирективите, се е промъкнал и следният нов член:

„Чл. 37а. Лицензия не се изисква за извършване на дейности по чл. 2, т. 3 за железопътен превоз на товари от дружества и предприятия, за техни нужди.“

В този текст обаче е заровено окончателното полагане на надгробния камък на "БДЖ-Товарни превози", която привидно е част от т.нар. спасителен план за железниците.

Защо е така?

В момента държавната компания превозва невероятно ниски обеми товари. За миналата година те са възлизали на 8,5 милиона тона, което е исторически антирекорд за БДЖ. От тях обаче една трета са товари на пернишкия бизнесмен Христо Ковачки, който развива мащабен бизнес в енергетиката. Именно националния превозвач превозва рудите от мините му до ТЕЦ-овете му.

Още преди година, когато все още си нямаше собствена парламентарна група, Ковачки подаде документи за издаване на железопътен лиценз. Но от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията досега му го отказваха. За получаването му има строги критерии за финансова стабилност. Затова решението явно е, че трябва да се поправи действащият закон.

В случай, че поправката "Ковачки" мине в парламента, то няма да има каквато и да е пречка бизнесменът да се отвърже от БДЖ и да започне да превозва товарите си сам. През последните години въпреки че нямаше лиценз, енергийният бос изкупи на старо от БДЖ стотици товарни вагони и достатъчно локомотиви, за да се обслужва сам. Така държавната железница ще загуби между 1,7 и 2,5 милиона тона товари на година, което напълно ще обезсмисли съществуването на "БДЖ-Товарни превози".

Бизнес и политика

Но пък управляващите в момента ще имат гарантирана подкрепа в специфични моменти от страна на депутатите от парламентарната група на Български демократичен център (бившата "България без цензура").

От същата поправка могат да се възползват и други компании, а не само Ковачки. Нищо не пречи схемата да бъде приложена и от петролната рафинерия "ЛУКойл", която също се обслужва частично от държавните железници. Според експерти в бранша, до които Клуб Z се консултира, поправката в жп закона ще доведе до срив на товарните обеми на БДЖ до 5,5-6 милиона тона.

От началото на годината на жп пазара у нас има впечатляващ ръст. Транзитният трафик на влакове през България се увеличава с бързи темпове, но всички допълнителни количества се разпределят между частните жп превозвачи, а финансовото състояние на БДЖ продължава да се влошава с бързи темпове. От началото на годината държавната компания на практика е спряла да плаща дължимите инфраструктурни такси за използване на релсите към НКЖИ и трупа нови дългове към 115 милиона лева, с които завърши 2014 г.