Странна политика водят управляващите в бившата съветска република Таджикистан. Управляващите започнаха мерки за забраняването на консервативния мюсюлмански шал хиджаб.

Това стана след като президентът на страната Емомали Рахмон критикува жените, които носят "чуждо" облекло, особено черни шалове. В следващите дни властта започнала да заплашва продавачите на дрехи, които продават хиджаб, а държавната телевизия съобщила, че проститутките носят хиджаб, за да си вдигнат цената.

Всичко това звучи напълно нелогично, когато човек не е запознат с таджикската реалност.

"От дрeвни времена хората ни са носили красиви женски рокли, момичетата ни никога не са обличали черно. Традиционно, черните дрехи не са приемливи", заявява президентът преди месец на 8-ми март, който в страната е Ден на майката. "Чужденци използват тези дрехи за да насърчават натрапчиви идеи и да създадат нова екстремистка вълна в страната".

Всъщност, правителството на Рахмон се бори да превърне Таджикистан в подчертано светска държава още от независимостта на страната от Съветския съюз пред 1991 г. Понякога обаче властта отива в другата крайност - затварят се независими джамии, тормозят се мъжете с бради, а според много организации за човешки права много от по-религиозните са арестувани заради преувеличени обвинения, които свързват исляма с тероризъм.

Традиционните таджикски рокли в действителност са много различни
от типичните ислямски одежди.

От тази гледна точка репортажът, в който проститутките разказват, че носенето на хиджаба ги прави по-привлекателни за клиентите, подчертано се превръща в особена пропаганда.

Няколко дни след излъчването на репортажа данъчни инспектори, полицаи и агенти на местния Комитет за национална сигурност се появили на пазара "Садбарг" с столицата Душанбе и казали на продавачите, че продаването на традиционни ислямски дрехи трябва да спре

"Погледнете тази рокля, каква заплаха може да бъде тя?" обяснява търговец пред EurasiaNet, сочейки към черна рокля, декорирана с орнаменти и камъни. "Можете да я носите на парти или за специален случай, но те (властта) я забраниха."

Той е премахнал от магазина всички дрехи, които могат да бъдат счетени са ислямски. Въпреки това му е наложена глоба от 10 000 сомони, или 1750 долара. 

"Няма да платя тази глоба. Няма дори официално обяснение за какви точно грехове плащам", заявява той, настоявайки, че всичките му документи са в ред.

Насиба Кхолмуродова, която продава хиджаби на друг пазар в столицата - "Саодат", заявява, че продава това, което искат клиентите.

"Когато продам нещо, не знам какво ще прави жената с него. Не й казвам да си купим хиджаб и да стане проститутка".

Анти-хиджаб кампанията предизвиква гняв сред местните, тъй като шала е популярен сред таджиките.

Макар и пресилени обаче, мерките на властта не са изцяло безпричинни. Мусо Акобиров, на 45 години, е сезонен работник, който всяка година пътува за Русия по работа. Той иска жена му и дъщерите му да носят хиджаб, но никъде не споменава какво желаят те. Недоволен е, че той и другите по-религиозни мюсюлмани нямат глас в авторитарната система на Рахмон.

"Това е божията воля. Не можем, и нямаме право да я откажем. Това, което го прави обидно, е че не можем да го оспорим", казва Акобиров. И обяснява, че ако той и приятелите му оспорят решението на властите, "ще бъдем затворени и обявени за терористи".

Първите опити за забраняване на хиджаба са през 2007 г., когато местното Министерство на образованието забранило на жените да носят шала в училище.

Парламентарните избори тази година са друг пример за атаката срещу Исляма в страната. По време на кампанията властите неколкократно определят иначе умерената Ислямска Ренесансова партия, най-голямата опозиционна сила, за радикали. ИРП така и не успява да влезе в парламента на изборите на 1 март, като самият вот е проведен с много нарушения, като криене на бюлетини и заплахи. Сега контролираните от държавата имами искат партията да бъде забранена.

Зайнаб Набиева е на 24, студентка в Душанбе, и не носи хиджаб. Но защитава правото на другите да го носят.

"От деца са ни учили, че Таджикистан е демократична суверенна държава. Защо тогава ще ни казват как да се обличаме? Това е въпрос, който се решава от семейството, не от управляващите. Нима няма проститутки сред жените, които пък носят европейско облекло?"