Десетки съдебни дела са завели българските авиокомпании срещу глоби, наложени им от Гранична полиция. Само ние сме завели 15 дела в съдилищата във Варна и Бургас, заяви за Клуб Z Апик Гарабедян от превозвача "Българиан Еър Чартър".

През последните две години граничните ни власти са наложили глоби за над 400 000 лв. на българските авиокомпании заради пътници с нередовни шенгенски визи. Санкцията, която обикновено е 6000-7000 лв. на нередовен според МВР пътник, са отнесли основно "България ер", "Българиан Еър Чартър"  и "Ер Виа", които извършват най-много туристически чартъри.

Проблемът е, че Законът за чужденците е дълбоко сбъркан и не прави разлика между нелегални емигранти и туристи, които идват на почивка в България с предплатен пакет, трансфери и фиксиран полет за връщане, обяснява Гарабедян, който бе зам.-министър на транспорта в правителството на Иван Костов.

Проблемът с шенгенските визи се появи след влизането на България в Европейския съюз. Пик на глобите за авиокомпаниите за пътници от трети държави без входна виза за страната ни имаше през 2011 г., но след това МВР допусна за такъв вид документ да се признават обединената шенгенска виза, дългосрочната шенгенска и разрешението за пребиваване в държава от ЕС.

В списъка обаче липсва еднократната шенгенска виза, с каквато на почивка у нас пристигат много руснаци, украинци и сърби, които живеят в Западна Европа. Според Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) МВР реално наказва въздушните превозвачи без да имат каквато и да е вина, тъй като не им е работа да проверяват дали един пътник има шенгенска виза или не. Освен това Гранична полиция често налагала санкции при твърде формални поводи.

Философията на международните европейски норми е на първо място да се създадат условия за свободно движение на хора, стоки и услуги през вътрешните граници на държавите членки на ЕС, и на второ - недопускане на нелегални имигрантски потоци в територията на ЕС, борбата с наркотрафика, незаконната търговия с оръжие и т. н. Туристите, които идват от Западна Европа, за да харчат спестяванията си в българските курорти, едва ли попадат в тази хипотеза, обясняват от авиоасоциацията.

От организацията припомнят, че според Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген, за да бъдат третирани пътници като нелегални емигранти, те трябва да са пристигнали от трета държава и следва да са направили опит за нелегално влизане през външна граница в територията на ЕС! В същото време почти всички ноложени глоби са за полети, пристигащи от държави в ЕС и Шенгенското пространство, а не от трета страна!

Поставили сме проблема пред транспортния министър Данаил Папазов и преди няколко дни той е поискал среща с вътрешния министър Цветлин Йовчев, обясниха от АБА. Авиопревозвачите са решени, ако санкциите продължат, да поставят проблема и пред Еврокомисията.