В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС достига най-ниското равнище за последните 10 години, съобщи правителствената информационна служба. Днес Министерският съвет одобри внесената от министъра на финансите Владислав Горанов информация за касовото изпълнение на държавния бюджет за 2014 г.

Данните показват, че приходите на хазната от данъци на гражданите и на фирмите се увеличават, но ръстът им не може да компенсира изоставането на постъпленията от косвените налози и ДДС. 

По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет, салдото по консолидираната фискална програма (КФП) за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048,2 млн. лв. (3,7% от прогнозния БВП).

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2014 г. възлиза на 23 028,2 млн. лв., което представлява 98,8% от планираните за годината приходи в актуализираните разчети. В структурно отношение приходите от социални и здравноосигурителни вноски надвишават разчета за годината и в голяма степен компенсират изоставането при постъпленията от ДДС, с което данъчните приходи по КФП са близки до планираните с актуализираните разчети за годината. Съпоставено с предходната година, данъчните постъпления нарастват номинално с 2,9% (657,9 млн. лв.).

Приходите в частта на преките данъци са 4 275,8 млн. лв., което е 99,9% от предвидените в ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. и нарастват спрямо предходната година с 374,3 млн. лв. (9,6%). Постъпленията от ДДФЛ бележат ръст от 10,6% (248,0 млн. лв.). Нарастване за 2014 г. се отчита и при приходите от корпоративни данъци – със 126,3 млн. лв., което е с 8,1% повече от 2013 г., уточняват от правителствената пресслужба.

Приходите от косвени данъци са в размер на 11 480,8 млн. лв., което е 96,2% от актуализираната програма за годината. Постъпленията от ДДС са в размер на 7 264,4 млн. лв., или 94,4% от планираните за годината. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС са по-ниски със 102,1 млн. лв., основно поради по-високия размер на възстановения ДДС към фирмите. В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС е в размер на 105 млн. лв., което е най-ниското равнище на показателя за последните 10 години и е значително под отчетения в края на 2013 г. (240 млн. лв.). Друг фактор, който трябва да се има предвид при съпоставката с предходната година, е базовият ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. еднократни приходи от стари просрочени данъчни задължения в размер на 65 млн. лева. Приходите от акцизи са в размер на 4 038,7 млн. лв., или 99,5% от планираните за годината. Съпоставено с предходната година, постъпленията от акцизи са по-ниски номинално със 17,1 млн. лв. (0,4%). Постъпленията от мита са 153,1 млн. лв., или 102,5% спрямо разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 822,4 млн. лв., или 101,5% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 6 449,2 млн. лв., което представлява 102,7% спрямо разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 6,4% (389,0 млн. лева).

Неданъчните приходи са в размер на 3 457,0 млн. лв., което представлява 100,7% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Това е с 493,5 млн. лв. по-малко от предходната година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело.

Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 2 921,6 млн. лв., което представлява 90,3% от годишния разчет.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2014 г. възлизат на 32 455,0 млн. лв., което е 98,4% от актуализираните годишни разчети. Спрямо 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 2 037,1 млн. лв. (6,7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 23,6% (870,6 млн. лв.) спрямо 2013 г., а социалните и здравноосигурителните разходи - със 7,5% (942,8 млн. лв.) спрямо отчетените за 2013 г.

Нелихвените разходи са в размер на 30 920,4 млн. лв., което представлява 103,2% спрямо актуализираните годишни разчети. Текущите нелихвени разходи за 2014 г. са в размер на 26 025,0 млн. лв. (104,5% спрямо разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 4 895,4 млн. лв. (96,5% от разчетите към ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 579,8 млн. лв. (86,6% от планираните за 2014 г.).

Размерът на фискалния резерв към 31.12.2014 г. е 9,2 млрд. лв., в т.ч. 8,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,1 млрд. лв. вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др. Ресурсът на разположение във фискалния резерв позволи през месец януари 2015 г. безпроблемно да бъдат извършени плащанията по обслужването на дълга, свързани основно с падежиращата емисия глобални облигации, деноминирани в щатски долари, от 2002 г.