В контекста на руската инвазия влиянието на фалшивите новини у нас расте, а българите са осезаемо скептични към медийната информация за войната, която достига до тях. Сред източниците на новините като цяло първо място заема телевизията, а в България като най-обективна се възприема обществената телевизия. Обществените медии в страната като цяло явно успяват да компенсират по-голямата аудитория на търговските оператори с по-осезаемо доверие от страна на потребителите. Това са част от изводите от независим сондаж за информационната среда у нас, проведен от "Галъп".

Войната

58,8% от анкетираните твърдят, че по-скоро не одобряват действията на Владимир Путин в Украйна. 23,3% обаче не крият, че по-скоро ги одобряват. Сред втората група най-вече личат по-възрастни хора, респ. привърженици на политически сили, които са традиционно в по-голяма степен проруски. Близка структура на мненията е отчетена и при сходен въпрос в предишно изследване на „Галъп интернешънъл болкан“. Възможно е в тези отговори да е залегнала и известна социална желателност, както и „скрита подкрепа“ за войната в Украйна. Нарочно изследване по тези теми обаче би следвало да установи потенциални размери, отбелязват от агенцията.

50,7% намират, че информацията, която медиите в България оповестяват за войната в Украйна, е като цяло по-скоро недостоверна. По-скоро достоверна, казват 25,9%. Останалите се колебаят. Данните будят тревога по отношение на цялостното доверие в медийната среда, макар в отговорите на въпроса може би да се отразява и традиционният в такива случаи скептицизъм по инерция, отберязват от "Галъп.

Тук най-възрастните хора реагират и с по-сериозно упование в медийната информация – което явно кореспондира с по-традиционни схващания. Това обаче на свой ред събужда и известна тревога за потенциалните нива на бдителност сред по-възрастните по отношение на потенциална дезинформация.

Фалшивите новини

На този фон 35% свидетелстват, че срещат новини, които могат да определят като фалшиви, всеки ден или почти всеки ден. 24,1% споделят за фалшиви новини няколко пъти в месеца, а 11,3% – поне веднъж месечно. По-рядко са ги засичали 8%, а около една пета от отговорите показват колебание в определянето на честотата.

Сравнението с данни от сравнително изследване отпреди 4 години показва, че ако сега делът на свидетелствата за всекидневни фалшиви новини е нараснал с 12 пункта. Спадат дяловете на по-рядка среща с фейкове. Спада и „сивата зона“ на онези, които не могат да определят. 

Източниците на информация

53,1% от запитаните посочват телевизията като източник номер едно за получаване на информация. Веднага след това идват социалните мрежи в интернет – 22,3%. 16,6% посочват като основен източник други сайтове в интернет. Далеч назад остават радиото и вестниците. При младите групи социалните медии са абсолютен номер едно, а на второ място идват останалите страници в интернет.

От българските телевизии като най-обективна по отношение на информацията се възприема обществената телевизия (32,5%), следвана от големите частни телевизии (28,1%) и по-малките частни телевизии (15,9%).

39% казват, че българските медии са верен източник, докато 28,3% биха предпочели чуждестранни. Не е малък обаче и делът на колебаещите се – 32,7%. Последното означава, че или подобен въпрос пред респондентите на практика не стои, или пък действително доверието в медийната среда е като цяло разклатено.

Обществените медии у нас като цяло явно успяват да „изравнят резултата“ на търговските медии, и практически равни дялове от съответно по 33,8% и 35% избират единия от двата типа медия. Това е сериозна новина на фона на факта, че големите търговски медии имат осезаемо по-голям обхват и възможности. Националната телевизия и радио явно успяват да събудят усещане за достоверност на фона на пазарната логика, посочват от агенцията.

Българската собственост се предпочита (35,5%) срещу чуждата (27,9%), като тук делът на колебание е най-осезаем (36,6%).

Изследването е осъществено сред 1003 пълнолетни българи, между 2 и 10 юни 2022 г. – чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“ с таблети сред двустепенна гнездова извадка на случаен принцип, представителна за пълнолетното население на страната. Данните са част от независима ежемесечна изследователска програма. Възможно отклонение: ±3.1% при 50%-ови дялове. 1% от цялата извадка е приблизително равен на 54 хил. пълнолетни българи.