Кои каузи обединяват българите? Отговорът на прима виста е, че няма такива - всеки се спасява поединично. И все пак...
Преди Коледа много известни хора споделиха петиция във фейсбук срещу планираната от ГЕРБ национализация на пенсионните вноски. Подписите обаче трудно набъбнаха до 20000-3000. Въпреки че темата би трябвало да засяга всички работещи българи.
Далеч по-успешно в социалната мрежа се разпространява една друга петиция: "Да спасим последната теснолинейка в България от закриване".
Тя е пусната от студента по специалност "Финанси" в УНСС Кристиан Ваклинов, който преди две години, още като ученик, изпрати писмо до тогавашния премиер Пламен Орешарски в защита на жп линията Септември - Добринище.
Ето текста на петицията, която до снощи бе подкрепена от над 7500 души от цяла България:
Последната българска теснопътна железница от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строена в периода 1920-1945 година и почти 70 години свъзва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин. Тя има нетипичното уникално за Европа 760 мм междурелсие и това я прави уникат!
Тази жп линия в никакъв случай не трябва да бъде закрита, защото:
- е уникална и изключително сложна като съоръжение
- се определя като "чудо на инженерната мисъл за времето си"
- е най-високата жп линия на Балканския полустров
- е обявена за най-голямата "жп забележителност" в България
- е включена в списъка на "Най-красивите жп линии на света"
- пътуването по нея е уникално, различно и неповторимо
- защото теснолинейката е само една
- трасето на малката жп линия от Септември до Добринище преминава през уникални местности
- от всяка гара и спирка има туристически забележителности на вековна възраст
- теснолинейката е действащ паметник на техниката
- трасето прави уникални за Европа извивки като "осморка" и "шестици"
- нашата родопска жп линия се посещава ежегодно от организирани групи и семейства от целия свят и нейната слава е доказана от Америка до Япония
- трябва да ценим богатсво като това - от национален ранг
- теснолинейката обслужва население, което няма друг превоз и дори път до селищата си
- пътуването по теснолинейката е приключение и свързва СПА и ски столиците на Балканите Велинград и Банско с най-високата гара на Балканите - Аврамово
- природата, която обгръща тази 125-километрова железница е уникална и завладяваща
- десетки са дали живота си за нея
- мнозина разчитат на тази железница и тя е жизненоважна за тях, особено през зимата
- тя трябва да значи много за нас българите
Подкрепете петицията, в името на спасението на тази уникална последна българска жп линия с това междурелсие, защото всеки ден тя е под опасност от закриване. Спекулации и лъжи по адрес на Родопската теснолинейка се разнасят от уста на уста. Малката линия е смятана за ненужна, демоде и за пореден път е в опасност да бъде закрита, демонтирана и затрита от картата на България след близо век!
Обединете се и подкрепете инициативата!С признателност, уважение и благодарност,
Кристиан Ваклинов!
Младежът, който ревностно защитава теснолинейката, обясни пред Клуб Z, че петицията му е заради планираната отмяна на 4 влака, които се движат по линията Септември - Добринище, които спират от 1 февруари т. г.
Това е абсурд. Цялата политика, която се води в България в момента е антижелезниците, категоричен е младежът.
Той посочва, че две от общо седем гари, предвидени за закриване през 2015 г. са точно на теснолинейката. Това са Цветино и Белица.
Първата от тези гари обаче е много важна. След закриването й ще се получи 30-километров участък, в който разминаванията на влакове ще са невъзможни. Това означава, че ако един някой влак между гарите Велинград и Аврамово закъснее, то насреща няма как да тръгне друг. Ще се обърка целият график, предупреждава студентът.
Важно е да се знае, че Ваклинов се е ангажирал с проблема без изобщо да има непосредствен интерес от графика на движение на влаковете в този участък. По теснолинейката пътува само като турист и любител на жп транспорта докато за стотици хора от Родопите влакът няма алтернатива.
Винаги има изход, но той не е спирането на влаковете. Необходими са само воля и мисъл. Няма никаква логика от графика за движение да отпадат композиции, които са пълни на 60 или 70 процента, каза Ваклинов пред Клуб Z по повод планираните съкращения на 220 влака от графика на движение на БДЖ през 2015 година.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни