Ремонтиране на почти 3000 км от най-разбитите трасета от републиканската пътна мрежа и то само до края на календарната 2022 г. Такава е мащабната амбиция на новото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, която бе представена днес на пространна и напоителна пресконференция, водена лично от ресорния министър Гроздан Караджов. 

В обхвата на програмата ще влязат пътища от клас 1, 2 и 3, както и общо 163 км от вече съществуващите магистрали в страната. Общо това означава, че ще бъдат подновени настилките на 2917 км. Или поне такава е заявката към момента.  Общата сума - 2,8 млрд. лв. 

Според данните на министър Караджов до седмица обектите, които ще попаднат под обхвата на програмата, трябва да бъдат качени на сайта на МРРБ и това ще бъде работата на министерството занапред. Предстои такива планови ремонти да бъдат обявени и за годините  до 2025 г. Всичко това е част от амбициозния план на правителството да ремонтира всички налични трасета в четиригодишния си мандат.

В същото време в момента върви пълен одит на първокласните и магистралните пътища у нас. Проверяват се стандартите за безопасност, сигнализация, маркировка, настилката - общо-взето всичко. 

Важно бе, че днес министърът потвърди и намерението на АПИ повече да не се възлагат строителни дейности по процедурата инхаус, която стана известна през последните години заради вътрешното възлагане на изграждането на магистрала "Хемус" на държавното дружество "Автомагистрали", което пък преотдаваше работа на частни изпълнители - непрозрачно и предполагаемо незаконно. Освен това Караджов се надява да намали до минимум използването на т.нар. инженеринг, при който един строител си наема и надзор на изпълнението, и проектант. 

Припомняме, че вчера стана ясно, че според Караджов продължението на строителството на "Хемус" зависи от приемането на специален закон, който да узакони строителството на отделните участъци. Засега не се приема идеята за разрушаване на вече построеното и МРРБ търсело варианти. При всички положения юридическата каша е сериозна, а днес Караджов изпита сериозно трудности да обясни какво точно ще предприеме МРРБ в бъдеще. 

"Всички започнати обекти страдат от липса на окончателни проекти, оценка за въздействие на околната среда и направени отчуждавания. Започваме да попълваме тези досиета с Агенция "Пътна инфраструктура", за да ги узаконим", обяви Караджов. 

Караджов потвърди амбицията и за изграждането на тунела под Шипка, който се оказа, че е с изготвен проект за двулентов път, но той явно ще бъде ревизиран, защото според настоящото ръководство на МРРБ трябва да има поне по две ленти в посока, заради тежкия трафик през него. Припомняме, че правителството на ГЕРБ дори проведе обществената поръчка по строителството и тя бе спечелена от небеизвестната фирма "Хидрострой" и предстоеше подписване на договор. Служебното правителство обаче спря проекта, а по-късно изборът на изпълнител бе обжалван. В момента делото е във ВАС и последващо развитие няма. 

Очаквано - и тази администрация твърди, че ще даде предимство на подобряване инфраструктурата в по-бедните региони в страната като Северозападна България и Родопите. Новото е, че се обмисля създаването на нарочен фонд, който да финансира проекти на общините, които от своя страна ще кандидатстват за парите, а няма да ги получават целево всички. Това обаче засега е просто идея, която имала принципното съгласие на министъра на финансите Асен Василев, но не е ясно нито кога може да започне, нито дали изобщо ще стане. 

Що се отнася до тол системата, Караджов бе категоричен, че нейният обхват ще бъде разширен, но вероятно не от тази година. За сметка на това цените на таксите няма да се вдигат, въпреки абсолютната нужда от такова действие. Проблемът е, че качеството на пътищата няма да съответства на цената. 

Освен всичко изброено до тук, министърът обяви още един приоритет - ВиК секторът. Там основната грижа ще бъде подобряване на качеството на питейната вода. Според Караджов е момента проектите за пречистване на питейна вода са твърде малко и ще се работи за тяхното рязко увеличение. В момента се е стигнало до там, че в много населени места хората пият вода с примеси на манган и уран.

Караджов иска да се намали и разхода на вода по инфраструктурата, а процентът да падне до средноевропейския - около 35%. В момента у нас се говори за над 80% загуби.