Комисията за защита на потребителите (КЗП) е защитавала интересите на мобилните оператори от дълги години и тя носи отговорност за предновогодишното намерение за повишаване на цените на абонатите. Това твърди Пейо Майорски, председател на Асоциацията за защита на потребителите. Затова той иска оставката на председателя на контролния орган Димитър Маргаритов.

Междувременно КЗП издаде заповедите, с които се забранява на мобилните оператори да индексират цените на услугите си, съобщиха от Министерството на икономиката. Те бяха изготвени по нареждане на вицепремиера и министър на икономиката Корнелия Нинова (БСП).

„Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората.“ Това заяви вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова.

Въпросът е можела ли е КЗП обаче да спре вкарването на тази клауза в общите условия на мобилните оператори?

КЗП е трябвало да спре неравноправната клауза

Този спор към настоящия момент, включително и предстоящото увеличение на месечните абонаментни такси към потребитлеите, щеше да  бъде избегнат, ако КЗП беше изпълнила своите задължения по закон, обясни Пейо Майорски. Законът за защита на потребителите казва, че когато е предвидено държавен орган (в случая Комисията за регулиране на съобщенията) да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващи изменения в тях, те се изпращат на КЗП за стовище за наличие на неравноправни клаузи и чак след като ги одобри, тези общи условия влизат в сила. Клаузата, предмет на настоящия спор, предвижда увеличение на месечната абонаментна такса при обективни икономически предпоставки, а в общите условия няма реципрочна на тази, че при обективни пазарни предпоставки (например дефлация), ще бъде намалена. През годините при дефлация цените е трябвало да бъдат намалявани от мобилните оператори, обясни Пейо Майорски от Асоциацията за защита на потребителите.  Така се получава вреда за потребителя, която води до значително нерановесие между правата и задълженията на търговеца /доставчика на услугата/ и клиента.

"Тази класическа неравноправна клауза можеше да бъде отхвърлена от КЗП преди да бъдат приети общите условия. Тъй като става дума за краткосрочни договори и нормални икономически процеси, телекомите би трябвало да могат към момента на ценообразуване на услугата да предвидят и пресметнат обичайната инфлация, която се движи в прогнозируеми рамки. Възниква основно въпросът защо КЗП е позволила да съществува в общите условия на мобилните оператори неравноправна клауза, която поражда сериозен спор между телекомите и потребителя", смята Пейо Майорски.

Кум на министър от ГЕРБ с пресрочен мандат

Засега Корнелия Нинова не дава сигнали, че може да поиска смяната на шефа на КЗП Димитър Маргаритов, въпреки че неговият 5-годишен мандат е изтекъл през март м.г. Председателят се назначава с решение на Министерския съвет.

Маргаритов е юрист, преди да поеме КЗП е бил началник на отдел „Обществени поръчки” в Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”, преди това е отговарял за обществените поръчки в Министерството на икономиката, от 2006 г. до края на 2009 г. е директор на Дирекция „Държавна собственост и инвестиционна политика” в Министерството на образованието и науката, а преди това е бил шеф на имотите на МВнР.

С Решение на Министерския съвет № 153 от 12 март 2015 г. е определен за председател на Комисията за защита на потребителите, считано от 27 март 2015 г.

Той и съпругата му Мария Карабельова - Маргаритова са кумове на бившия просветен министър от ГЕРБ Красимир Вълчев. Тъй като тя бе изпълнителен директор на Фондация „Просвета“, КПКОНПИ проверяваши дали двете семейства не са в конфликт на интереси.

А1: Никой не оспорва правото ни да индексираме

От единия от трите телекома, заявили повишаване на цените по едно и също време,  А1, излязоха с позиция, в която изразяват "нашата изненада и съжаление, че се налага да общуваме с министъра на икономиката и индустрията чрез социалните мрежи вместо в пряк и разумен диалог".


"За момента можем да потвърдим, че А1 България вчера получи заповед, издадена от Комисия за защита на потребителите, с която на основание на Закона за защита на потребителите оспорва избрания от нас начин за индексация на цените. Важно е да се отбележи, че заповедта не забранява индексацията по принцип, а означава, че не се приема планът на компанията да извърши индексацията на една стъпка, вместо на две, като я отложи максимално във времето. Това означава, че никой не оспорва правото ни да индексираме. Тази възможност е залегнала в договорните ни отношения от много години и никога досега не сме я ползвали. Имахме правната възможност да индексираме и миналата година, както и в началото на тази, но не го направихме. До последно се опитвахме да поемем удара от инфлацията и да не повишаваме цените си, но в дългосрочен план това вече е невъзможно, затова увеличението е неизбежно, макар и в минимален размер.

Сериозният политически отпор, който срещаме, е продиктуван от популизъм, а не от най-добрия интерес на потребителите. Инфлацията в страната е факт и тя се отразява негативно върху всички сектори на икономиката с ръста на цените на горивата и електроенергията и стоките от първа необходимост. За съжаление вместо да се фокусира върху истинските икономически проблеми, Министерството на икономиката и индустрията търси лесни начини за отвличане на вниманието, като атакува една от индустриите, която открито и прозрачно комуникира с клиентите си предстоящи промени на цени", пишат от телекома.