Люис Хамилтън спечели по драматичен начин първото в историята Гран При на Саудитска Арабия във Формула 1. Втори е Макс Верстапен, а трети Валтери Ботас. Състезанието ще остане като едно от най-лудите и противоречиви в историята. 

Така Верстапен и Хамилтън имат по 369,5 точки - актив, с който влизат в последния старт за сезона идната неделя в Абу Даби. Ще имат пряк сблъсък в последния възможен момент. Който финишира по-напред, ще бъде на върха. Ако теоретично отпаднат, короната ще вземе нидерландецът, тъй като е с повече победи - 9 срещу 8.

Корекция в класирането няма да има - заради сблъсъка между двамата непримирими противници малко преди края Верстапен бе наказан с 10 секунди (към петте за друго). Така запазва втората си позиция.

Състезанието бе изключително напрегнато, накъсвано и с обрати, които ту даваха предимство на "Мерцедес" и Люис Хамилтън, ту на "Ред Бул" и Макс Верстапен.

То два пъти бе спирано и рестартирано от боксовете заради катастрофи по тясното и коварно трасе на улиците в Джеда. Изпъстрено бе с излизания на реална и виртуална кола за сигурност, с оплаквания, провокации и неспортсменски номера на ръба на правилника. Остана и горчив вкус заради честите намеси на комисарите, помрачили донякъде истинската надпревара. 

Няколко обиколки преди края Макс Верстапен бе наказан с пет секунди и да върне позиция на Люис Хамилтън. Малко преди това британецът блъсна опонента си отзад, който рязко намали скоростта, а му бе наредено да го пропусне пред себе си заради неправилна маневра по-рано.

Ясно е, че ще има много коментари и спорове за решенията на ФИА и действията на отборите, може би дори отвъд задаващата се решителна седмица.

Преди състезанието имаше минута мълчание в памет на починалия преди дни сър Франк Уилямс, но след това зрителите едва си поемаха дъх от събитията.

На квалификацията Верстапен се удари в последния завой преди финала, а летеше с аванс пред Хамилтън и Ботас, така трябваше да потегли трети - зад пилотите на "Мерцедес".

Стартът бе чист, без промени в челото, но на десетия тур Мик Шумахер се удари в предпазната ограда. За първи път излезе автомобил за сигурност. Германският тим реагира и привика и двамата си пилоти за поставяне на твърди гуми с идеята те да останат с тях до края. "Ред Бул" обаче задържа Верстапен и това се оказа верен ход, още повече малко по-късно състезанието бе спряно за първи път и пилотите бяха върнати в питлейна.

Австрийският отбор тогава смени гумите на своя ас, така при рестарта Макс хем излезе първи, хем с нови гуми.

При рестарта обаче Люис тръгна по-добре и мина пред съперника си, който излезе от пистата с целия болид, за да го контрира. Ясно бе, че това е наказуемо. Естебан Окон ("Алпин") пък се възползва и изпревари Хамилтън, който отстъпи, за да избегне удар и отпадане.

Междувременно състезанието бе спряно отново заради две катастрофи, коствали отпадания на Никита Мазепин и Серхио Перес.

За рестарта първи бе Окон, втори - Хамилтън, а трети - Верстапен. Такова бе решението на състезателния директор Майкъл Маси - лидерът в шампионата да върне позицията на англичанина. Тук имаше пазарлък най-вече с "Ред Бул" и "Мерцедес" - да приемат това предложение, за да не се стига до нареждане.

А този път Макс потегли прекрасно, възползвайки се от "отворената врата" от Хамилтън, тръгнал да задминава пилота на "Алпин".

Световният шампион бързо възстанови втората си позиция и подгони Верстапен. Двамата трябваше да решат победителя, който придобиваше и предимство в Абу Даби. Не се стигна обаче до чиста битка - заради безбройните инциденти почти постоянно бе спускана виртуална кола за сигурност - за почистване на отломки от болиди по трасето.

В 37-ата обиколка - 13 преди края, Хамилтън доближи Верстапен и го атакува, а лидерът се защити със затваряне на шампиона и ново излизане от трасето. Поради което бе решено маневрата да се разгледа. Именно за това Макс получи 5 секунди и да отстъпи мястото си на Люис. 

В 38-ата шампионът вече трябваше да мине пред съперника си, който пък да го пропусне. Когато обаче се случваше, мерцедесът удари редбулът. Хамилтън се оплака, че Макс Верстапен е спрял пред него, така се е стигнало до контакта. Ясно бе, че спирачка не е използвана, остана съмнението как синът на Йос Верстапен е върнал предавките.

В 43-ата бе съобщено наказанието на Макс - 5 секунди, а в 44-ата той все пак отстъпи на Люис, но по радиото му бе казано, че не е трябвало да го прави. Странна комуникация, но така или иначе на практика загуби надпреварата - заради добавеното време.

Победителят бе ясен, но остана интрига за третото място - в последните метри Ботас изпревари с много малко Окон и се качи на подиума. По този начин "Мерцедес" се доближи до титлата при конструкторите - 587,5 точки срещу 559,5 за "Ред Бул". 

След полунощ наше време бе оповестено решението за инцидента със сблъсъка в 38-ия тур: 10 секунди наказание за Верстапен за рязко неправилно спиране. Така класирането в Джеда остана непроменено, съответно и генералното.

Предстои наистина изключителен финал в Абу Даби - най-интересният от много години насам.