Партиите и коалициите, участвали в последната предизборна надпревара за парламент на 11 юли т.г., са похарчили общо 7 434 468 лв., сочат данни, обобщени от Института за развитие на публичната среда.

Най-много пари за агитация са хвърлили от обединението “Демократична България” - 1 611 510 лв., близо една-пета от разходите на всички, взети заедно. 

Следват ги "БСП за България" с 1 159 512 лв. и "Българските патриоти" (ВМРО, НФСБ и “Воля”) с 906 377 лв. 

Само БСП е отчела плащания към сътрудници 

Съвсем логично партиите са отделили най-голям дял от средствата си за медийно отразяване -  около 66% или 4 898 924 лв. (като те включват и 539 854 лв. от медийни пакети).

На следващо място политическите субекти са инвестирали средства за провеждането на кампания на терен - 16% (или 1 158 485 лв.). Явно и тези избори бяха организирани на доброволни начала от симпатизантите на участващите политически субекти - разходите за възнаграждения и осигуровки заемат последно място от всички харчове с незначителния дял от 0.2% (или 12 073 лв.). Всъщност, реално заделени средства за заплащане на работещите по провеждане на кампанията са отчели само от коалицията БСП за България.

ДПС също е посочила разходи по това перо, но те възлизат едва на 9 лв., удивляват се от Института за развитие на публичната среда.

Цветанов с най-скъпи избиратели 

Интересни данни се получават, когато средствата, които една партия е вложила в агитация в медии, се разделят на получените гласове. Така може да се разбере кои политици са инвестирали най-прагматично и кои са вложили твърде много пари неефективно. 

“Най-объркани са били сметките в партията на г-н Цветанов - Републиканци за България. Впечатление прави, че формацията е отделила 206 984 лв. за реклама, но привлечените от нея гласове са едва 8546. Така „медийната цена” на един глас за тази партия възлиза на 24.22 лв.”, пишат от Института за развитие на публичната среда. 

При Българските патриоти - ВМРО, Воля и НФСБ, един глас е излязъл 8 лева, но това не им помогна да влязат в парламента.

Сред парламентарно представените партии най-скъп е бил гласът за “Демократична България” - 3.42 лв. ДПС пък са успели да спечелят своите симпатизанти на цена от 1 лв. на глас. Сред всички участници най-ефективна е била медийната кампания на “Има такъв народ” - 16 стотинки на избирател. Партията разчиташе само на собствената си телевизия.