Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Финансиране в размер на точно 9 182 839 лв. са набрали участничките в последните парламентарни избори през юли - общо 15 партии и 8 коалиции. Наблюдават се и някои интересни моменти - като например солидни средства, набрани от самите кандидати за депутати - на Васил Божков и на коалицията на Мая Манолова, Татяна Дончева, Отровното трио. Държавата обаче все така остава най-големият източник на средства за предизборните кампании на формациите. 

Това показват данните от проучване на Отворен парламент. Законодателството изисква участвалите в изборите да подадат пред Сметната палата финансови отчети за кампанията си в срок от 30 работни дни след изборния ден. Отчетите се публикуват в Единния регистър по Изборния кодекс. "За съжаление това продължава да се случва във формат, който не позволява последващата им машинна обработка", отчитат изследователите. Добавят още, че "за пореден път се забелязват известни несъответствия при публикуваните в регистъра данни". Става въпрос за грешки при попълването на конкретни графи, в някои случаи изобщо липсва категоризация на приходи/разходи.

Държавата - най-големият донор

Общата сума на посочените в отчетите приходи на партиите възлиза на 2 200 513 лв. Над 1,1 млн. лв. са собствените приходи, даренията са малко над 150 000 лв., малко над 108 000 лв. са средства от самите кандидат-депутати, а медийните пакети са за близо 400 000 лв. (Партиите и коалициите, които не получават държавна субсидия, могат да ползват медиен пакет, отпуснат от Централната избирателна комисия, в размер на до 40 000 лв.).

В тези данни не са включени приходите на „Републиканци за България” – 408 540 лв. От партията не са посочили техния произход. Поради тази причина и разпределените в категориите суми отразяват само набраните от останалите 14 партии средства.

Пълен размер

В структурата на приходите основен дял за поредна кампания има държавната субсидия. Тя възлиза на 1 116 986 лв. или 62,3% от отчетените постъпления. Субсидията е единственият източник на финансиране на ДПС – 775 066 лв. При "Възраждане" пък, тя е 91,9 на сто от приходите, или 185 053 лв.

Единадесет от участвалите в изборите партии, не са получавали държавна субсидия. Това нарежда на второ място като източник на приходи медийните пакети - почти 22 на сто от всички партийни постъпления.

Прави впечатление, че средствата от членски внос са незначителен дял от цялостното финансиране на кампаниите – сумата възлиза едва на 18 863 лв. или 1,1%.

Кандидатите на Божков - най-щедри

Четири са партиите, отчели най-големи приходи за изминалата кампания. ДПС е посочила 775 066 лв. собствени средства, а ИТН - 149 984 лв. собствени средства и още 132 600 лв. дарения. 185 053 лв. собствени средства е отчела "Възраждане", плюс още 9100 лв. дарения и 7300 лв. от кандидатите. Колосалните 95 272 лв. средства от кандидатите за парламента отчита "Българско лято" на Васил Божков. От дарения има близо 9000 лв., а от медийни пакети партията е взела близо 35 400 лв.

ГЕРБ пак разчита на депозита си, ИБГНИ - на дарения

Общата сума на приходите на коалициите е 6 982 326 лв. Основен дял във финансирането на кампаниите им са собствените средства на партиите – 6 015 820 лв. или 86%.

Начинът на публикуване на отчетите в регистъра на Сметната палата обаче не позволява определяне на произхода и вида на тези приходи – дали са от държавна субсидия, членски внос, стопанска дейност или банкови заеми, например. Сред тези формации са ГЕРБ-СДС, "БСП за България", "Демократична България" и "Изправи се БГ! Ние идваме!" – всички, получили представителство в предходния парламент и съответно разполагащи с държавна субсидия.

Отчетите на коалициите показват, че най-много приходи са представили от ГЕРБ-СДС – 2 175 899 лв. Всички те са от собствени средства на партиите, като впечатление прави разпределението им. Документите показват, че голямата част от тези средства са от банковата сметка на ГЕРБ – 2 142 803 лв. По-интересното обаче е, че 1 323 187 лв. от тях са декларирани като „непарични средства”. Тук обаче не става въпрос за конкретни дарения, направени по време на предизборната кампания, а такива, които партията е получила преди това.

Сред коалициите най-голям е размерът на привлечените от ИБГНИ дарения – 78 917 лв. Най-много собствени средства на кандидатите като част от приходите си са декларирани от "БСП за България" – 191 073 лв.

"Патриотите" - щедри. Както и кандидатите на ИБГНИ

Ето и как са разпределени приходите на коалициите:  ГЕРБ-СДС – 2 175 899 лв. 1 548 028 са собствените средства на ДБ, плюс 64 983 лв. дарения и още 91 170 лв. от самите кандидати. "БСП за България" е вложила 915 932 лв. собствени пари, 77 650 лв. дарения, 191 073 лв. средства на кандидатите. 

Тук изследователите са отчели и кампанията на "Българските патриоти - ВМРО, "Воля" и НФСБ". Причината е, че коалицията, която макар и да не прескочи бариерата за влизане в 46-ото Народно събрание, е вложила доста средства в кампанията - 1 101 636 лв. собствени средства, 26 667 лв. медийни пакети и 3700 лв. средства от кандидатите.

Пълен размер

Последна по харчове е ИБГНИ - 197 987 лв. собствени пари, 79 197 лв. дарения и 107 896 лв. средства на самите кандидати - сума по-голяма от тази, вложена от хората на Божков в листите.

Данните от финансовите отчети показват, че приходите, на които са разчитали участниците в последната предизборна кампания, са субсидиите на партиите и съответно собствените средства на коалициите. Предстои да видим колко и какъв тип средства са заделили и ще успеят да наберат политическите субекти предвид предстоящите две паралелни кампании – за президентски и предсрочни парламентарни избори.

Ключови думи

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.