Огромният държавен мастодонт, наречен "черна касичка" на властта - Държавната консолидационна компания, отвърна на днешния удар на служебния министър на икономиката Кирил Петков. Принципалът на компанията днес поиска оставката на изпълнителният директор Ясен Спасов, както и оставките на четирима от петимата директори на ВМЗ-Сопот - оръжейното държавно дружество, под шапката на ДКК. 

Причината е готвения протест на служителите във ВМЗ, които смятат, че компанията се управлява неадекватно, генерира загуби и не работи проактивно. Петков твърди, че откакто е назначен новият борд на директорите през април, ВМЗ не изпълнява свои договори, не разплаща сключени контракти, а реално загубите за няколко месеца са около 6 милиона лева. Служителите искат и извеждането на ВМЗ-Сопот от патримониума на ДКК. Идея, която по принцип се подкрепа от Петков, който дори смята, че цялата ДКК трябва да бъде закрита. 

В късния следобед обаче, компанията, която управлява над един милиард лева активи и която до скоро бе известна единствено с това, че й липсва каквато и да било форма на прозрачност, която дори нямаше електронен сайт и която отказваше да комуникира с обществото, излезе с позиция по исканията на Петков. В нея тя на практика го обучава в дейтайлите на Закона за публичните предприятия и Правилника на неговото прилагане и дори си позволява да коментира политическата обстановка в страната. 

"Управителните органи на ДКК ЕАД и дъщерните му дружества могат да се назначават единствено чрез специална процедура в изпълнение на Закона за публичните предприятия и Правилника за неговото прилагане. В този смисъл министърът на икономиката, като принципал на ДКК ЕАД, няма законово право да взима подобни решения еднолично и извън установената процедура", пишат днес от ДКК. 

Дори продължават като поясняват какви са възможностите за уволнение на шефа на компанията и нейните подопечни фирми:

  • смърт;
  • подаване на молба за освобождаване;
  • обективна невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от 6 месеца;
  • осъждане за извършено умишлено престъпление от общ характер;
  • несъвместимост с изискванията по чл. 20 и чл. 23, ал. 2;
  • тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения;
  • влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.

Тоест - ДКК смята, че шефът й и бордът на ВМЗ не могат да бъдат сменени, каквото и да мисли практическият собственик на капитала на компанията. 

Хипотезата, която вероятно самият Петков е използва за уволнението обаче, е написана именно в съобщението на ДКК - системно неизпълнение на служебните задължения. При всички положения предстои съдебна сага, както при случаите с ББР. 

Шокиращото самочувствие, което ръководството на компанията проявява, обаче продължава. 

"По отношение на намеренията на министър Петков за изваждане на ВМЗ Сопот и други дружества от холдинга ДКК ЕАД, обръщаме внимание на факта, че съществуването на ДКК ЕАД като структура, която управлява предприятия със стратегическо значение за страната чрез независим Съвет на директорите, е единственият гарант, че тези предприятия ще останат независими от променливите политически интереси във всеки един момент.

Ръководството на ДКК ЕАД е уверено в добрите намерения на министър Петков, които стоят зад идеята дружества от ДКК ЕАД да се прехвърлят към Министерството на икономиката. За съжаление обаче нестабилната политическа обстановка в страната и потенциалната възможност дори за нови предсрочни избори не може да гарантира, че той ще остане министър на икономиката и в бъдещи кабинети. Това създава сериозен риск дейността на предприятия, важни за националната сигурност на България, да се окажат в позиция на зависимост от решенията на последователни политически кабинети с различни цели и платформи". 

ДКК прави коментари за политическата обстановка и се обявява за гарант за състоянието на дружествата под шапката й. До момента обаче знаем само, че тя е шапка на "Монтажи" АД - фирмата, която трябваше да извърши ремонти на язовири за 600 млн. лв. и която до момента е ремонтирала само наполовина едва 10 от тях. Къде са останалите пари обаче не е много ясно. 

Все пак - ДКК проявява и някаква форма на самокритичност, като отбелязва като свой пропуск липсата на проактивна публична комуникация за дейността си, която "несъмнено е създала у министъра усещане за липса на прозрачност в дейността на организацията и го е поставила в ситуация да прави изводи за резултатите на ДКК ЕАД на базата на непълна информация." 

Какво точно означава това е неясно, защото мининистърът би трябвало да работи с документи, а не с усещанията си.