Близо 4 месеца, след като започна "издирването" на подписаната " Пътна карта за развитие на газопреносната система" между "Газпром" и правителството на Бойко Борисов в частност - бившата министърка на енергетиката Теменужка Петкова - документът все още е неоткриваем.

Открити са само две "следи", че той съществува - едната е писмо на държавното дружество "Булгартрансгаз" до Петкова, а другата - писмо на руски език от "Газпром". В тях "пътната карта" е била цитирана.

Това потвърди служебният енергиен министър Андрей Живков пред парламента. Изброи и какво е свършил дотук, за да открие подписаното споразумение от 2017 г.

"Цитирането й показва, че съществува. Като министър пуснах писма до "Българския енергиен холдинг", "Булгартрансгаз", Министерския съвет - защото се оказа, че е имало формирана работна група по темата в Министерския съвет. Подписах и заповед картата да се издирва в деловодството и архива на Министерството на енергетиката. Всичките отговори гласят едно и също - няма я", обяви министърът от трибуната в рамките на парламентарния контрол на въпрос, поставен от Мартин Димитров от ДБ.

В отговор депутатът предложи - щом на територията на държавата оригиналът на документа е неоткриваем, Министерството на енергетиката да поиска официално копие от "Газпром". Припомни, че според съобщения в медиите от 2017 г. другият, който е положил подпис, редом с Теменужка Петкова, е директорът на газовия руски гигант "Газпром" Алексей Милер.

Всъщност съобщението за подписването на документа дойде от Министерството на енергетиката тогава, придружено и със снимка на Петкова и Милер, докато парафират по време на икономическия форум в Санкт Петербург. 

"И ние сме мислили и варианта да искаме копие от "Газпром", но не мисля, че това ще е добре за репутацията на нашата държавата. Все отнякъде ще изскочи...", каза в отговор Живков.

"Явно документът е от изключително значение, за да не може да бъде открит никъде...", добави Димитров. И допусна, че е твърде вероятно в него например да не се споменава проект "Балкански поток", а само "Турски поток". 

Въпросната "пътна карта" беше искана и по Закона за достъп до информация от бившата министърка, която я подписа, докато още ГЕРБ беше на власт. Без успех. Един от инициаторите на издирването бе енергийният експерт Христо Казанджиев.

Живков изнесе и данни, които е съобщавал и друг път - че до момента т.нар. проект за разширение на газопреносната мрежа от българо-турската до българо-сръбската граница (както се нарича по документи тръбата на "Турски поток" през България - б.р.) е струвало  2,504 млрд. лв. без ДДС. В сумата влизат разходите до въвеждане на обекта в експлоатация (но без двете компресорни станции "Расово" и "Нова Провадия" - б.р.)

Информацията е от "Булгартрансгаз", на която министърът поиска смяна на ръководството заради задлъжнялост и открити нередности. Но не го получи от Българския енергиен холдинг. Поиска смяна и в БЕХ, но тя бе блокирана с жалби до съда от настоящото ръководство, начело с Валентин Николов (бивш депутат от ГЕРБ - б.р.). 

В отчета на "Булгартрансгаз" за 2020 г. - годината, в която ударно се строи тръбопровода, нетекущите задължения на държавната компания порастват с 1 875 714 000 лв. или с над 600 % спрямо 2019 г. Тогава размерът им е едва 287 612 000 лв. Според документа това се дължи на увеличение в графата "Търговски и други задължения", като основният "принос" е на договорите, сключени с консорциума "Аркад" - за строежа на въпросния газопровод и прилежащите към него дейности за изграждане и въвеждане в експлоатация на компресорните станции „Расово“ и „Нова Провадия“, възложени на ДЗЗД "Ферощал Балкангаз". Дългосрочните задължения по тези два договора са за малко над 1 млрд. лв. По-голямата част от останалата дължима сума от малко над 794 млн. лв. е задължения към кредитни институции, поети през 2020 г., за финансиране на инвестиционни разходи.