Една от най-грандиозните мечти на турския президент Реджеп Тайп Ердоган очевидно все пак ще се сбъдне. Става дума за проекта "Втори Босфор" - канал, свързващ Мраморно и Черно море, който бе обявен от властелина в Анкара още преди 10 години и който никой не смяташе, че наистина ще се случи. Той обаче бе започнат днес на официална церемония в Истанбул. 

Обществената поръчка за мегапроекта бе пусната още миналата година, всички процедури приключиха и днес пред медиите строежът бе открит с официална си първа копка. Карта на трасето бе представена по-рано от кмета на Истанбул Екрем Имамоглу, който е виден опозиционер и нещо като символ на евентуалната промяна в Турция, след като успя да спечели (двукратно) изборите за най-големия град в Турция. Имамоглу до днес смята, че проектът може да нанесе непоправими екологични щети на мегаполиса и на флората и фауната във водата. 

"Втори Босфор" ще бъде изкусвен канал с дължина от 45 километра, ширина - цели 275 метра и дълбочина малко над 20 метра. По план трябва да пресича западната част на гигантския град. Цената му - според различни оценки от над 9 до фантастичните близо 15 млрд. долара. 

Разбира се, каналът има и своето икономическо обяснение. В момента през Босфора минават 25 000 товарни превозни средства годишно, но според прогнозите те ще се утроят до 2050 г. Така че идеята на новия канал е да поеме поне половината от тези кораби и да позволи търговията да се разраства. 

Проблемът е, че Ердоган започва строителството в невиждана от години икономическа криза, олекнали валутни резерви и драстичен срив на турската лира. Все още не е ясно дали Анкара няма да прибегне до кредитно финансиране, но според експерти това не е изключено. Фактите обаче сочат, че кредитите за Турция стават все по-скъпи.