Майкъл и Питър Тейлър - баща и син американци, се признаха за виновни днес пред съда в Токио, че са помогнали на бившия шеф на Нисан (Nissan) Карлос Гон да избяга от Япония в края на 2019 година, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. Ветеранът от американските специални сили Майкъл Тейлър и синът му Питър се явяват пред японския съд за първи път, откакто САЩ ги екстрадираха през март.

Те са в същия затвор в Токио, където навремето бе задържан Карлос Гон и може да бъдат осъдени на до три години лишаване от свобода.

Асошиейтед прес предлага кратък обзор на въпросите около процеса.

Как двамата Тейлър се озоваха в Япония?

Двамата Тейлър бяха арестувани в щата Масачузетс през май 2020 г. и екстрадирани в Япония през март. Те не бяха пуснати под гаранция и не можеха да правят изявления, какъвто е стандартът в Япония. През март им бе предявено официално обвинение, че са подпомогнали бягство на престъпник.

Майкъл Тейлър, бивша зелена барета, заяви пред Асошиейтед прес, докато все още бе в САЩ, че Питър не е бил в Япония, когато Гон е избягал от страната. Тейлър старши е помагал на родители при спасяването на отвлечените им деца, работил е под прикритие за ФБР и като подизпълнител за американската армия в Ирак и Афганистан.

Какво се случи с Карлос Гон?

Гон бе начело на японския автомобилостроител Нисан две десетилетия, преди да бъде арестуван в Токио през ноември 2018 година. Той бе обвинен във фалшификация на отчети за ценни книжа, занижаване на размера на възнагражденията си и злоупотреба с доверие. Бившият шеф на Нисан заяви, че е невинен и никога не в взимано решение за или изплащано възнаграждението, за което е обвиняван.

Гон изрази опасенията си, че няма да получи справедлив процес в Япония, където над 99 процента от наказателните дела приключват с осъждане.

Японските прокурори твърдят, че той е платил поне 1,3 милиона долара, за да организира бягството си. Гон е в списъка с издирвани лица на Интерпол, но Япония няма споразумение за екстрадиране с Ливан, където той се намира от бягството си.

Бягство в сандък

Токийската прокуратура твърди, че Майкъл Тейлър и друг мъж, Джордж-Антоан Зайек са скрили Гон в голям сандък за превозване на аудио оборудване, прекарали са го през охраната на летището в Осака, Централна Япония, и са го натоварили на частен самолет за Турция. Питър Тейлър е обвинен, че се е срещал с Гон, за да помогне за бягството. Зайек не е бил арестуван.
Апелативният съд на САЩ отхвърли молбата на двамата Тейлър за спиране на екстрадирането им. Те са държани в затвор в Токио, разположен в покрайнините на града. Адвокатът им може да ги посещава и да им носи храна и книги. Гон прекара 100 дни в центъра за задържане, преди да бъде освободен под гаранция.

Какво предстои?

Ще бъдат осигурени преводачи на английски език и медийно отразяване, но няма да са позволени записи и вдиеозаснемане на процеса.

Ако бъдат осъдени, двамата Тейлър са заплашени от затвор до три години и глоба до 3000 йени (2,900 долара). Те биха могли да получат и условни присъди и да не лежат в затвора. По принцип хората, които са обвинени в престъпления в Япония, се смятат за невинни до доказване на вината им. Броят на осъдителните присъди обаче надвишава 99 процента.

Друг американец

Бившият изпълнителен директор на Нисан Грег Кели, също американец, е съден по обвинение във фалшификация на отчетите за ценните книжа и занижаване на възнаграждението на Гон. Той заяви, че е невинен и се е опитвал да намери законов начин да плати на Гон и да му попречи да напусне Нисан, за да отиде при конкурентен автомобилостроител. Процесът срещу Кели започна през септември и не се очаква да има присъда още няколко месеца. Ако бъде осъден, Кели може да прекара 15 години в затвора.

Какво казва Гон?

Гон каза в интервю за Асошиейтед прес в Ливан през май, че гори от нетърпение да изчисти името си и отказа да даде подробности за бягството си Гон обвини други шефове в Нисан, че са заговорничили, за да го накарат да си тръгне и да му попречат да даде повече власт на френския партньор в съюза - Рено. Френският автомобилостроител изпрати Гон в Япония през 1999 година, за да спаси Нисан, когато бе на ръба на банкрута.

Как се справя Нисан?

Нисан, който произвежда електрическия модел Лийф (Leaf), спортния автомобил Зи (Z) и луксозния Инфинити (Infiniti), изпитва трудности, тъй като продажбите се понижиха по време на пандемията. Очаква се да остане на червено и тази финансова година, която ще е третата поредна със загуби. Наследниците на Гон обещаха положителен обрат, припомня АП.