Българската хотелиерска и ресторантьорска организация излезе днес с ектравагантно предложение - чадърите и шезлонгите по плажовете на Черноморието да са абсолютно безплатни в следващите три години, а в замяна държавата да опрости концесионните такси. 

Целта - връщането на България на туристическата карта и възможност за спасяване на сезона в бранша, който е един от най-пострадалите от пандемията. Според хотелиерите това е мярка, която ще окаже благоприятно влияние върху решението на българи и чужденци при избора им на дестинация за почивка през лятото. 

Припомняме, че и миналата година имаше подобна акция. Тогава министерството на туризма, ръководено от Николина Ангелкова, намали концесионните такси на стопаните на плажовете срещу идеята те да свалят цените на чадъри и шезлонги. Разчиташе се, че много от тях въобще ще премахнат таксуването, но накрая се оказа, че едва 17 плажа предложиха безплатни чадъри.

Освен това от БАХРА обръщат внимание на новите идеи за увеличение на възможните площи на плажовете, които могат да бъдат заети от заведения. Асоциацията е категорично против тази промяна, защото според членовете ѝ ще се стесни плажната ивица, ще има по-малко чадъри и ще намаляет „възможностите за летуване“. 

БХРА иска и активирането на специални помощи за хотелиерите, които също понасяли тежки удари от пандемията и икономическата криза, но за които нямало адекватна компенсация.

„Хотелиерите са на ръба на оцеляването и за разлика от колегите си от конкурентните дестинации, ние не можем да отделим никакъв собствен ресурс за стимулиране на туристопотока. За съжаление, не се предоставят и кредити за оборотни средства, за което очакваме спешна намеса на държавата в тази област“, се казва още в писмото до премиера.

Това всъщност е частично вярно, доколкото няма специална програма за хотелиери. Те обаче могат да ползват другите програми като 60:40, „Запази ме“, ликвидна помощ за големите предприятия и други. 

Иначе от брашна признават, че и тази година ще разчитат основно на българските туристи. В същото време според тях ще са нужни поне 3-4 години за възстановяване. Време, в което България ще бъде „в остра битка за всеки турист с нашите основни конкурентни пазари - Турция, Гърция, Египет, Хърватия“. 

„Тези държави освен огромни бюджети за реклама предлагат на местния бизнес и сериозни стимули за привличане на интереса на туроператори, агенти и туристи към съответната дестинация, в сравнение с това, което прави нашата държава“, посочват от БХРА.