Япония и САЩ отново са на върха на автомобилната йерархия, взимайки короната от всеизвестните германски машини. Е, поне що се отнася до финансовата страна на бизнеса. 

Последните данни на Центъра за автомобилен мениджмънт, цитирани от investor, показват, че Tesla и Toyota са били най-успешните производители през изминалата вече пандемична 2020 година. Двете компании са показали най-добри резултати във възвръщаемостта си, оставайки назад всички свои конкуренти. 

През миналата година Toyota, най-големият автомобилен концерн по продажби в света, отчита марж на оперативната печалба от 7,1% в сравнение с 8,5% през 2019 г., докато при Tesla показателят достига стойност от 6,3 на сто.

Toyota успя да ограничи загубите при продажбите, връщайки се на първото място в света по пазарен дял, след като пет години изоставаше от Volkswagen. Основна подкрепа за японската компания представляваше азиатският пазар, където икономическите последици от пандемията бяха значително по-ограничени от тези в Европа. 

Tesla пък превърна 2020 г. в първата година в своята история, в която компанията реализира печалба, отчитайки положителна възвръщаемост при доставени около 500 000 превозни средства в световен план. Тук доброто постижение се дължи до голяма степен на продажбата на сертификати за въглеродни емисии на други автомобилни концерни.

Средният марж на печалбата преди лихви и данъци (EBIT) в световен мащаб за индустрията през календарната 2020 година е 3,4%, сочи проучването на CAM. Това е доста под 4,6-те процента, отчетени от индустрията през 2019 г.

Германските автомобилни производители отчитат марж малко над средното ниво. Показателят на Daimler дори нараства на годишна база от 2,5% до 4,3 на сто през 2020 г. Това се дължи на факта, че базираният в Щутгарт концерн пое значителни тежести за преструктуриране през 2019 г.

Операциите на BMW и Volkswagen обаче бяха по-сериозно засегнати от коронавируса в сравнение с тези на Toyota и Tesla. Маржът на BMW спада от 7,1% през 2019 г. до 4,9%, а този на Volkswagen Group - от 6,7 на сто до 4,3% през 2020 г.

От CAM посочват, че очакват леко увеличение на продажбите в световен мащаб през 2021 г. Опитите за овладяване на разпространението на коронавируса чрез национални блокади, най-вече в Европа, обаче продължават да помрачават перспективите. Все пак възстановяването се очаква да продължи в САЩ и Китай.

Недостигът на автомобилни чипове също притиска възстановяването, като редица автомобилни производители предупредиха, че очакват негативен ефект върху продажбите през това и следващото тримесечие.