Компанията собственик на контейнеровоза, който блокира Суецкия канал - Шоей Кисен Кайша (Shoei Kisen Kaisha), си е поставила за цел да го изтегли „утре вечер японско време“, съобщи в. „Никей“, цитиран от Ройтерс и БТА. 

Огромният 400-метров кораб „Евър гивън“ блокира преминаването през един от най-натоварените корабоплавателни пътища в света, през който се превозват петрол, зърно и други стоки между Европа и Азия.

Говорителка на компанията собственик посочи, че продължават усилията корабът отново да заплава, но засега не се знае кога ще бъде постигнат успех.

Блумбърг съобщи, позовавайки се на източници, че операцията по възстановяване на движението в Суецкия канал ще продължи поне до 31 март. За да бъде свален корабът от насипа, на който е заседнал, трябва да бъдат отстранени големи количества пясък. Снощи управата на съоръжението посочи, че става дума за до 20 000 куб. метра пясък.

Управлението на Суецкия канал е включило в операцията няколко влекача, включително и специализирана драга, която може да отстранява 2000 кубични метра материал на час.

Според експерти, цитирани от Блумбърг, засега е трудно да се оценят загубите, които световната икономика ще понесе заради случая. Към момента обаче е задържан транспортът на товари и петролни продукти за над 10 млрд. долара, а инцидентът е довел до увеличаване на цените за морските превози.

Ако каналът остане блокиран няколко седмици, танкерите, превозващи петрол и петролни продукти от Близкия изток за Европа, могат да бъдат пренасочени по алтернативен маршрут покрай нос Добра надежда. Според експерти обаче в такъв случай цената на доставките ще скочи с поне 300 000 долара.

В Суецкия канал е блокиран петрол за над 400 млн. долара, съобщи днес в. „Саут Чайна морнинг пост“, позовавайки се на данни на анализаторската компания Кплер (Kpler). По нейни данни в канала са блокирани поне седем тежкотонажни кораба, превозващи 6,3 млн. барела петрол. Два от тях са северно от аварията и пет - южно. Ако съоръжението не бъде освободено през уикенда, от южната страна ще бъдат блокирани още три танкера с 2,5 млн. барела петрол за 160 млн. долара. 

Спирането на трафика е засегнало и още 15 съда, превозващи петролни продукти като дизел, самолетно гориво и бензин, както и пет танкера с втечнен природен газ.

Според различни оценки общо корабите от различен тип, оказали се блокирани в района, са около стотина.

В интернет обаче инцидентът стана повод за множество шеги, отбелязва Ройтерс.

Снимката на двама работници, които копаят с багер пясъчния насип, където е заседнал корабът, и изглеждат миниатюрни на фона на огромния плавателен съд, се разпространяват с коментари като „тези двамата с багера в момента се опитват да спасят световната търговия“ и „давам най-доброто от себе си. Без обещания“, а профил на „човека с багера до Суецкия канал“ в туитър събра близо 15 000 последователи. 

След като стана ясно, че ситуацията може да продължи със седмици, бързо се появи сайт с име КорабътОщеЛиЕЗаседнал.ком, а сред наводнението от мемета се появиха и такива, сравняващи огромния кораб с тревогите, белязали изминалата година на пандемия.