Крайният срок, определен от много страни да се освободят от въглерода до 2050 година, засилва все повече навлизането на автомобили с нулеви емисии. Tesla е в челните редици на този преход, защото продава електрически превозни средства с дълъг пробег (BEV).

Въпреки отстъплението на котировките ѝ напоследък, през последната година акциите на компанията поскъпнаха с 650%, подкрепени и от култово следване (в социалните медии - бел. ред.) на главния изпълнителен директор Илон Мъск.

Това обаче вече не е единствената интрига в електрификацията. В понеделник миналата седмица германската компания Volkswagen, конкурираща се със световния лидер Toyota по обем на продажбите, изложи амбициозен план, който предвижда 70% от автомобилите от основната марка VW, продавани в Европа, да бъдат електрически, пише БТА.

Планът, чието изготвяне отне месеци, спомогна акциите на 83-годишната компания да поскъпнат силно като при Tesla. Главният изпълнителен директор Херберт Дис дори се похвали по-рано този месец в Twitter, в стила на Илон Мъск, че пазарната капитализация на Volkswagen е превишила 100 милиарда евро.

От началото на годината котировките вече са нараснали с 52%, а пазарната стойност е достигнала 143 милиарда евро.

"Тъй като главният изпълнителен директор на VW действително прокарва посланието за електрическите коли (BEV) по всички канали (конвенционални медии, инвеститори, както и Twitter и LinkedIn), според нас частните инвеститори забелязват всичко и биха могли да се окажат доста мощен двигател сами по себе си", казва анализаторът на Barclays Кай Александър Мюлер.

Междувременно германският конкурент BMW обяви в сряда (миналата седмица), че си поставя за цел до 2030 година половината от продадените му коли да не се задвижват от изкопаеми горива, а до 2023 година около 90% от пазарните му категории да разполагат с изцяло електрически модели.

ПРЕРАЖДАНЕ

"Към днешна дата никой не знае кой ще е победител на световния пазар на електрически автомобили. Само че макар балансът сред играчите да нараства, при котировките на фондовия пазар има безпрецедентен дисбаланс между пионерите и последователите", коментира Алесандро Фуньоли, стратег в Kairos в Милано. 

Той нарича процеса "прераждането на германския автомобил".

Неотдавна UBS прогнозира, че до 2025 година Volkswagen ще настигне Tesla по продукция и повиши целевата цена на акциите на компанията с 50% до 300 евро - най-високо равнище, посочвано от общо 28 анализатори на акциите. В момента котировките се движат около 223 евро за една.

Сравнителните оценки също помагат. Със скок от 160 пъти акциите на Tesla са най-скъпите в автомобилния сектор, докато на Volkswagen и BMW все още се търгуват при растеж от само около 9-10 пъти.

"От гледна точка на размера и баланса европейските производители на автомобили са в добра позиция да се преориентират към електрификация и имат силни платформи за дистрибуция", изтъква Сунил Кришнан, ръководител на многокомпонентните фондове в Aviva Investors.

Нещо повече, Volkswagen освен всичко обмисля да листва на борсата луксозното си подразделение Porsche AG, за да събере средства за инвестиции в софтуер и електрически превозни средства, според източник.

ИГРАТА НА СТОЙНОСТИ ПРОДЪЛЖАВА

Въпреки най-новата възходяща тенденция, пазарната стойност на Volkswagen все още е само около една четвърт от капитализацията на Tesla, а няколко анализатори виждат допълнителна възможност за печалби и в германската група, и в европейската автомобилна индустрия.

"Изоставено от всички, и по-специално от инвеститорите, германското автомобилостроене, след като се надиша с прахоляк и изпадна в окаяно състояние, разбира, че курсът към електричеството трябва да бъде цялостно", отбелязва Фуньоли.

Освен че тласка нагоре акциите на германските автомобилни компании, инициативата за електрификация дава тласък и на по-широките европейски фондови пазари, които отдавна се представят по-слабо от американските.
Водещият германски индекс DAX бележи нови рекордни максимуми през март.

Тъй като позиционирането и паричните потоци към европейските акции все още са относително слаби, някои инвеститори са на мнение, че това скоро може да се промени.

Седмичните данни на Bank of America за потоците от 10-17 март сочат, че мениджъри на фондове са изтеглили 1 милиард долара от Европа, а в същото време са инвестирали рекордните 53 милиарда долара в акции в САЩ.
И все пак малцина очакват европейските индекси да привлекат трескаво изкупуване, каквото се наблюдава при технологичните акции в американския индекс Nasdaq през последните години.

"В Европа това специфично развитие на фондови пазар ще трае кратко и тази година няма да видим Euro50 като технологичен индекс", казва Киршан от Aviva.

"Само че тези неща могат да се променят скоростно - вижте колко бързо VW се изкачи в йерархията по пазарна капитализация", подчертава той.