Въпреки че все още официално не е обявена приватизационна процедура за "БДЖ-Товарни превози" основните кандидати за компанията вече са ясни.

Единственият сериозен стратегически инвеститор, който не само че не е загубил, а е засилил интереса си към закъсалото дружество, е румънската "Груп Феровиар Ромън". Тази компания и в момента присъства на пазара на жп превози у нас, тъй като е съсобственик в най-големия частен жп превозвач у нас "Българска железопътна компания". Другият акционер в това предприятие е собственикът на "Агрополихим"-Девня Филип Ромбаут.

Според информация на Клуб Z "Груп Феровиар Ромън" вече е събрала екип от водещи специалисти в жп сектора, които ще трябва да направят екшън план, с който "БДЖ-Товарни превози" да бъдат стабилизирани финансово бързо след приватизацията им. Освен това за подобно развитие на нещата около БДЖ има и стабилна политическа основа.

След като демократът Клаус Йоханис стана президент на Румъния, София трудно би могла да обясни, защо е предпочела друга оферта, която не е от стратегически инвеститор.

Освен "Груп Феровиар Ромън" обаче се очаква в наддаването за "БДЖ-Товарни превози" да се включи и мощна варненска групировка, която вече има концесии върху летища, речни пристанища и дори собствена авиокомпания.

Други сериозни играчи за БДЖ едва ли ще дойдат. Около предстоящата сделка слухти и австрийска компания, която предлага услугите си като "ракета носител", която би могла във всеки един момент да официализира интересите на български бизнесмени, предпочитащи да стоят на сянка. До момента обаче австрийците не могат да намерят клиент. Според неофициална информация бизнесменът Христо Ковачки, който е най-големият длъжник на БДЖ (над 15 000 000 лева!), няма да подава оферта за предприятието.

Руските държавни железници (РЖД) за момента също  са аут от играта. За тях основен приоритет е закупуването на гръцките железници в комплект с пристанището на Солун, но засега замисленият сценарий удря на камък.

Продажбата на "БДЖ-Товарни превози" трябва да мине много бързо и безпроблемно, обясниха източници на Клуб Z от ГЕРБ. Според тях това ще стане като не се обявява нова приватизационна процедура, а като се размрази предишния опит за раздържавяване, който бе спрян в момента когато партията на Бойко Борисов сдаде властта през февруари миналата година.

Замисълът на новото ръководството на БДЖ предвиждал още Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да наеме като консултант фирма на бивш шеф на жп компанията, който бе неин шеф по време на първото правителство на ГЕРБ.

От продажбата на "БДЖ-Товарни превози" в хазната едва ли ще влязат значителни средства. Според експертите цената на жп компанията ще е близка до стойността на собствения капитал на предприятието, който е 69 милиона лева. В компанията работят над 3000 души, а голяма част от вземанията са от офшорки, които нямат никакво намерение да ги плащат.