Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков подписа наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 34, която ще позволи на таксиметровите превозвачи да увеличат двойно до тройно цената първоначалната такса за услугата. Решението му идва въпреки категоричната позиция на Комисията за защита на конкуренцията, която заяви, че проектът по никакъв начин няма да постигне заложените цели, а именно - да ограничи нелоялната конкуренция.

Припомняме, че до момента текстът към разпоредбата гласи, че първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по обявената тарифа с повече от 50%. През последните месеци обаче, таксиметровите компании от страната поискаха промяна и увеличение на таксата, защото според тях така биха намалели отказите на такситата от къси курсове, които са нерентабилни за водачите и съставляват между 60 и 70% от всички оплаквания от таксиметровите компании.

На практика сметките показват, че според новите текстове първоначалната такса на такси в София ще скочи от 70 стотинки, колкото е сега, до минимум 1,58 лв. през деня и 1.80 лв. през нощта. Горната граница пък е сложена на 2.37 лв за деня и съответно на 2.70 през нощта.

"Предвидено е първоначалната цена да бъде от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място. Определянето на размер от двоен до троен от минималната цена за един километър пробег ще ограничи нелоялната конкуренция в таксиметровия сектор", пише днес в съобщението на министерството на транспорта. 

Все още не е ясно обаче как точно вдигането на цената ще ограничи точно тази нелоялна конкуренция. 

Преди няколко седмици пък КЗК излезе със становище, което подкрепи пазарните механизми и се обяви против промяната в наредбата. Според регулатора до момента въвеждането на долен праг на цените е постигнало само един ефект - всички компании возят на минималната цена, което е практически отказ от ценова конкуренция, един от водещите пазарни механизми за избор на стока или услуга. 

В интерес на истината трябва да се каже, че Комисията вече три пъти е казвала почти същото - през 2007 г., през 2010 г. и през 2015 г., но за първи път по темата говори сегашният състав на регулатора, който е - меко казано - със спорна репутация и който няма навика да се противопоставя на вече взети правителствени решения. 

Според КЗК минималната цена сама по себе си не може да бъде нито гаранция за сигурност, нито гаранция за качество и че те могат да се осигурят единствено чрез спазване на стандарти за автомобили и водачи. 

Анализът на пазара е показал, че след въвеждането на минималната цена почти всички компании (без две) в София са започнали да возят на една първоначална стойност, което е довело до липса на ценова конкуренция.

Комисията напомня, че допълнително надуване на първоначалната такса "не би било в резултат на естествените пазарни механизми и индивидуални решения на всеки участник на пазара, а в резултат на регулация". В тази връзка се казва, че и сега, ако даден играч реши, че минималната такса не покрива разходите му, той спокойно може да я вдигне до предвидения максимум.

Въпреки всички тези съображения обаче, очевидно министър Желязков е решил да подкрепи искането на таксиметровите компании.