Три вида пенсионни продукти ще предлагат частните пенсионни дружества на хората, които напускат пазара на труда от септември тази година. Вариантите, които са изчислени на база това, което е събрано по личните партиди на хората, ще са пожизнена пенсия, срочна и еднократна. Това решиха депутатите на първо четене през миналата седмица в залата на Народното събрание, след като проектът на Министерството на труда и социалната политика успя за няколко дни да премине и през всички ресорни комисии. 

Накратко - пожизнена пенсия ще се дава само тогава, когато средствата в партидата са достатъчни за изплащането на най-малко 45 лв. на месец (или 15% от минималната пенсия, която за тази година е 300 лв. С увеличението ѝ ще се увеличава и това минимално плащане). За повечето пенсионери, които ще излязат от пазара в следващите години, обаче това е практически непосилна задача заради малкото натрупани пари, така че те ще могат да ползват т.нар. срочна пенсия, което е за по-малко време, но ще тя бъде гарантирана на 45 лв. Тя може да се ползва от тези хора, които имат поне 3 пъти повече в партидите си от минималната пенсия. Еднократно плащане ще се предлага на тези, чиято партида е събрала по-малко от три минимални пенсии, или около 900 лв. 

Освен това промените дават възможност на лицата, които навършват възрастта за пенсиониране от 2022 г. до 2025 г. включително, да могат да упражняват правото на избор на осигуряване до 1 година преди тази възраст.

При всички положения би трябвало допълнителните пожизнени средства за старост и на разсрочено плащане да не са по-малки от тези, които се получават на базата на брутния размер на осигурителните вноски, за което се създава допълнителен резерв.

Така накратко би трябвало да бъде уредена т. нар. фаза на изплащане, за която се говори от години, но която така и не бе конституирана в закон, въпреки че всички знаеха, че времето започва да притиска и фондове, и пенсионери. 

Вместо обаче проблемът да отива към решение, въпросите, които проектът на МСТП поставя, са повече от отговорите. По време на дебатите в залата миналия петък стана ясно, че Комисията за финансов надзор, която е основният регулатор по темата, не просто не е съгласна с много от предложенията на ведомството на Сачева, но и че подлага на сериозна критика доста от текстовете. Опозицията, в лицето на БСП и ДПС, също изстреля своите залпове на недоволство, а в крайна сметка стана ясно, че между двете четения проектът ще бъде преразгледан от работна група, която ще направи промени. 

И ако тези основни положения, които описахме по-горе, вероятно ще останат, то малките детайли, които могат сериозно да навредят на интересите на пенсионерите, ще попаднат в полето на преразглеждането. 

Проблемите

Накратко, КФН предлага промяна на текстовете, така че защитата на пенсионерите да бъде засилена и да им се гарантира справедлив дял от евентуалната допълнителна доходност. Важната искана промяна е завишаване на капиталовата база на частните фондове - от сегашните 2 до 4%, което е рязко повишение по всички стандарти, като капиталовите активи не трябва да падат под 7,5 млн. лв.

Това според Хасан Адемов от ДПС обаче е тотално сменяне на философията на работа на дружествата и е промяна, която не може да бъде направена току-така. Поиска по-дълго обществено обсъждане.

В проекта на социалното министерство има текст, който предполага, че когато по партидата на едно лице има повече средства от внесените брутни стойности, тоест фондът е управлявал добре парите и те са с горница, то този фонд е длъжен да предложи избор на пенсия с гарантиран размер. Тоест от момента на пенсионирането човек може да замрази парите си, така че те да са предпазени от евентуални борсови сривове. За целта обаче дружеството има право да вкара рисков коефициент, от който да печели. Този коефициент обаче е "тъмна Индия", а според КФН той може да достигне до 20%, което е прекомерна цена за такава услуга. 

Регулаторът иска и пенсионните продукти, които ще се предлагат, да бъдат разписани в закона, а не само в правилниците на фондовете, каквото е положението според проекта на социалното министерство. Това според КФН застрашава интересите на пенсионерите и по-скоро подкрепя тези на частните дружества. 

Важно е да се има предвид, че и КФН, и социалното министерство гарантират с проектите си, че пенсионерите няма да понесат загуби, ако изведнъж парите им по личната партида се окажат по-малко, отколкото са внесли. За целта се създават специални фондове, които да покриват разликите, и те са за сметка на частните дружества. 

И още - според проекта на МСПТ пенсиите от втори стълб ще се преизчисляват на годишна база, без това да влияе на гарантираните размери по закон. Самата актуализация пък ще се прави с не по-малко от 50% от разликата между генерираната доходност и техническия лихвен процент, според който е изчислена доходността. Другите 50% над този лихвен процент са предвидени като буфер за фонда за изплащане на пожизнените пенсии. Никъде обаче не е записано, че при ниска доходност дружествата са длъжни да ползват този буфер, което според ДПС е удар по пенсионерите, които ще поемат пенсионен риск, но ще получават само част от постигната доходност.

Освен това се предлага дружествата да събират и нова такса - за изплащането на пенсиите, която да е до 0,5% годишно. Според КФН обаче нищо не пречи на дружествата да събират таксата и при отрицателна доходност, което допълнително бърка в джоба на пенсионерите. 

Генералното мнение на опозицията е, че не може такива огромни проекти за близо 18 млрд. лв., колкото са парите в частните дружества, да се правят в последния момент, месец преди изборите, и да минават за по няколко часа през отделните комисии. 

Според Деница Сачева обаче интересите на хората са изцяло защитени - "гарантирани са брутните им вноски във втория стълб, имат възможност и да се прехвърлят в НОИ. Две пенсии категорично са повече от една", заяви тя по време на обсъждането. 

Така, след всичко казано до момента е ясно, че промени по детайлите ще има. Все още не е ясно кой ще участва в работната група по пренаписването на правилата и кога тя ще представи доклад, но при всички положения управляващите ще опитат да побързат, защото времето притиска и пенсионери, и частни дружества. През септември тази година от пазара на труда излиза първата кохорта 17 000 жени, които ще получават пенсия и от двата стълба. 

Осигурителната пенсионна вноска в България е 19,8%. За тези, родени след 1959 г., 5% от общата вноска отиват в частен пенсионен фонд, който има право да инвестира парите от тази лична партида, така че тя да генерира допълнителна доходност. Причината е, че така в крайна сметка пенсионерите ще получават повече пари, отколкото ако се разчита единствено на Националния осигурителен институт, който може единствено да пази парите, но не и да ги увеличава.