Близо сто подписа от арт сдружения и хора на изкуството събра отворено писмо с искане за прозрачност при отпускането на средства от Националния фонд „Култура“. Апелът бе наскоро публикуван от фондация „ИЗИ АРТ“, ръководена от Станка Желева.

Поводът са два поредни скандала, които се разразиха в арт средите в края на миналата година. Тогава Министерството на културата и подчиненият му фонд разпределиха над 1 млн. лева за проекти, които самите те веднъж вече бяха отхвърлили – като неотговарящи на задължителните им изисквания. Само след три седмици обаче МК направи извънредна сесия, на която този път одобри някои от въпросните отхвърлени кандидати, а обяснението, което бе дадено на Клуб Z за причините, бе че те били „най-нуждаещите се“. Вероятно се има предвид в настоящата пандемична обстановка.

Поне такова е оправданието в отговора на въпросите ни за това, което отстрани и за най-непредубедения изглежда като двойни стандарти. Какво ни казаха от министерството публикуваме по-долу, но преди това ето какви бяха двата скандала, които ни накараха да изпратим своите въпроси до институцията.

На своята редовна сесия, чиито резултати бяха обявени на 12 ноември 2020 г., НФК отхвърля повечето кандидатстващи проекти, свързани с изобразително изкуство. Сред малцината одобрени обаче е печално известната галерия „Структура“, която се прочу с показването на цяла изложба с фалшификати.

Както Клуб Z първи писа тогава, корица на „Кама Сутра“ и портрет на холивудската звезда Глен Клоуз бяха обявени от специалистите на „Структура“ за запълване на „бели петна в българското изкуствознание” или по-точно, в българския модернизъм.

Същата галерия обаче, вместо да бъде разследвана, бе възнаградена като още на редовната сесия получи 58 хил. лв., за да „задълбочи и разшири дейността си“ (?!) Без да става ясно коя дейност се визира – както веднага почнаха да се шегуват в арт средите, вероятно да изложи още фалшификати или да открие нови „бели петна”, например в българското Възраждане?

Вторият от одобрените кандидати, свързани с визуалните изкуства, пък е в конфликт на интереси – става дума за Института за съвременно изкуство (ИСИ), чиято създателка Яра Бубнова е директорка на Националната галерия, т.е. на заплата към МК. Нейната подчинена Весела Радоева – пиар на НГ, е член на комисията, одобрила проекта!

Третият спечелил кандидат, работещ в областта на изобразителните изкуства, е фондация „Отворени изкуства“, Пловдив.

След излизането на резултатите стана повече от ясно, че предстои скандал, който заплашваше да отекне твърде силно, тъкмо поради изброените очевадни конфликти на интереси. Някои от отхвърлените кандидати като Лаврен Петров от галерия „Лоранъ“ дори започнаха протести, които трябваше да растат лавинообразно. И точно тогава, три седмици след първата сесия, комисията към МК направи извънредно заседание, на което на практика „затвори устите“ на онези, които викаха най-силно, т.е, взе че ги одобри и им отпусна средства в размер на почти 1,2 млн. лв. Макар че по първоначална оценка на същата тази комисия въпросните проекти не са отговаряли „на изискванията в техническо и съдържателно отношение“, „на целите и приоритетите на програмата“, и особено защото са с „неубедително художествено качество“ или „силно завишени хонорари“. Някои от тях са били и с „некоректно попълнена и липсваща документация“. 

Според изкуствоведа Пламен В. Петров НФК просто е финансирал тъкмо тези организации и личности които са били „най-шумни” след първата сесия.

„Личности, които излязоха и открито критикуваха непрозрачността в работата на Министерство на културата и начина на журиране на проектните предложения. Личности, които се обявиха категорично срещу решението техните проекти да не бъдат финансирани. Очевидно създалата сe гюрултия е имала ефект и „децата, които най-много мрънкаха“ бяха задоволени. Сега същите тези „деца“, учтиво замълчаха“, написа Петров в „Антени“.

От министерството обясняват, че дофинансираните проекти били отстранили своевременно своите пропуски и грешки „съобразно забележките и мотивите на комисията.“ Как обаче е станало това, след като МК не е поискало от кандидатите да предадат свои поправени проекти?

На практика излиза, че управителният съвет на фонд „Култура“ бламира решението на експертната комисия, която по-рано е отхвърлила същите проекти, защото не са отговаряли на условията, имали са съмнителни художествени качества или са претендирали за необосновано високо финансиране.

Например за печалноизвестната галерия „Структура“, комисията е написала:

„Липсват документи за ясна обосновка на възнаграждения и режийни разходи. Слабостите на проекта са в неговата икономическа и финансова обосновка. Не става ясен принципът, по който е разделен бюджетът за наем между исканата сума от НФК и кандидатстващата организация. Проектът е одобрен за финансиране с редукция в бюджета, свързана с липса на достатъчно убедителни доказателства по упоменатите пера“.

Въпреки това въпросната галерия получава дори и дофинансиране с  20 000 лв. Защо са дадени тези пари – от Министерството на културата не отговориха на въпроса на Клуб Z.

Ако погледнем и други примери от новофинансираните предложения, наистина не се разбира как може проект, който според експертите е със съмнителни художествени качества внезапно да се окаже с положителни такива и дори да е „с доказано място в културния живот на страната“.

Такъв е случаят и със „Страйп Медиа“ ЕООД, чийто проект е отхвърлен от експертната комисия като „много общ и неясно описан. Няма представена стратегия за развитие, не предлага програма, неубедително художествено качество на представяните спектакли. Бюджетът е неаргументиран“ – е отсякло журито. Но явно само първия път. За Сдружение „Тишина” експертната комисия е отсъдила: „Проектът е разписан общо, няма достатъчно детайли, за да станат ясни конкретните намерения и дейностите, чрез които те ще бъдат осъществени. Също така не е убедителен по отношение на художественото съдържание и качество на творческия продукт.“

При второто раздаване обаче „Страйп Медиа“ получава 60 000 лева, а „Тишина“ – 50 000 лева. Очевидно някак са отстранили тези пропуски. Как – след като не е имало второ кандидатстване? На този етап няма кой да отговори.

На всичкото отгоре според фондация „ИЗИ АРТ“ Министерството на културата щедро е раздало пари и на „частни търговски фирми, които нямат нищо общо с изкуството и чиято „културна” дейност е отдаване под наем на частни арт пространства, които ще бъдат оборудвани с пари на НФК".

„Арт Хостерс“ ЕООД е търговско дружество, занимаващо се с транспортни, спедиторски и брокерски услуги, на което са отпуснати 80 хил. лв.” – се казва в отвореното писмо-подписка на „ИЗИ АРТ“.  

Клуб Z не се наема да дава оценка на художествените качества или финансовите претенции на посочените проекти – за това има експерти (и то посочени от Министерството на културата), на чието мнение просто се позоваваме. Въпросите ни не получиха адекватни отговори от МК, но ако такива все пак бъдат дадени и на по-късен етап, сме готови да ги публикуваме.

Важно е да подчертаем, че настоящият текст няма за цел да оспорва необходимостта културните организации в страната да бъдат финансирани допълнитено заради пандемията. Творците са сред най-пострадалите в тази ситуация и заслужават адекватна компенсация за загубите си. Единственият проблем е, че това не може и не бива да става по съмнителни критерии и при липса на обосновка, както и чрез пренасочване на средства от творчески пера за покриване на социални нужди на „най-нуждаещите се“.

Сред одобрените проекти са:

Народно читалище „Славянска беседа 1880“ – 60 000 лв.; „Ви Ен Тийм“ ООД – 60 000 лв.; „Евро Диалог“ ООД  – 60 000 лв.; „Страйп Медиа“ ЕООД – 60 000 лв.; „АЖУР ПИКО ЕООД“ – 50 000 лв.; Сдружение „Театър „Криле“ – 40 000 лв.; „БОНИНИ“ ЕООД – 50 000 лв.; „Вива Арте“ ООД – 50 000 лв.; „Б.Т.Р. Лайв“ ООД – 60 000 лв.; „Монте Мюзик“ ООД – 60 000 лв.; „Ти Ейч Си“ ЕООД –  60 000 лв.; „Галерия Лоранъ“ ЕООД – 50 000 лв.; „А КУБ ГАЛЕРИЯ“ ООД – 30 000 лв.; „Деа Арт“ EООД – 25 000 лв.; „Дурмана“ ЕООД – 60 000 лв.; „Арт Фест“ ЕООД – 32 000 лв.; Фондация „Стоян Камбарев“ – 60 000 лв.; „Блу Ем“ ЕООД – 60 000 лв.; „САВОРЕ Фондация“ – 50 000 лв.; Сдружение „Тишина“– 50 000 лв.; DOMA Art Foundation – 45 000 лв.; Театрална компания „Момо“ – 50 000 лв.; „ЗОНГ Сдружение“ – 58 000 лв.;  Галерия „Структура“ ЕООД – дофинансиране с  20 000 лв.

Ето и пълния отговор на Министерството на културата, на въпросите, които Клуб Z зададе:

„По каква линия са отпуснати тези 1 140 000 лв.? Кога и от коя институция са пренасочени, за да се финансират отхвърлените по-рано проекти? Какви са мотивите на Управителния съвет на Национален фонд "Култура" да финансира тези проекти, които по-рано са били отхвърлени? Какви са мотивите на Управителния съвет на НФ „Култура“ да дофинансира галерия „Структура“ с 20 хиляди лева?“

„На свое заседание от 01.12.2020 г. Управителният съвет прие към програма „Едногодишна програма за подкрепа на частни организации в областта на изкуствата“ да бъдат прехвърлени допълнително 1 200 000 лева, останали неизразходвани от програмите „Творчески инициативи“ и „Творчески стипендии“. На базата на вече направените предложения на експертната комисия, на същото заседание, са приети и предложенията за разпределяне на допълнително гласуваните средства. 

Решението за дофинансиране беше взето след приключване на всички програми в Национален фонд „Култура“ и установяването на остатъка, като естествено те бяха пренасочени към най-нуждаещата се програма. Проектните предложения бяха изключително много, многократно надвишаващи предвидените първоначално средства, което стана и причина за отхвърляне на голяма част от тях. 

За финансиране основно бяха предложени от Управителния съвет проекти, с които да бъдат обхванати всички жанрове от изкуствата, тъй като липсваха такива от сферата на музиката и визуалните изкуства, културни организации със собствени пространства, организации на роми и на групи в неравностойно положение, и др. Друга част от финансираните с допълнителните средства проекти са тези, чиито пропуски при кандидатстването е било възможно да бъдат отстранени своевременно, съобразно забележките и мотивите на комисията.

Всички организации, финансирани със средствата от НФК са с доказано място в културния живот на страната ни, тяхната дейност е видима и вярваме, че чрез подкрепата им ще бъде осигурена възможност за творческа дейност на още много творци на свободна практика.

Обявяването на програмата стана възможно с допълнителните средства в подкрепа на творческия сектор, осигурени от правителството и предостави чрез Министерството на културата на Национален фонд „Култура“. Право на участие по тези програми имаха само частни културни организации, тъй като на работещите в държавните културни институти вече бяха гарантирани трудовите възнаграждения. Основна цел на програмата е да се осигури спокойна среда за работа не само в творчески план, а и чрез предоставянето на средства за издръжка на организациите – персонал, екипи, режийни и други разходи.“