Обединението "АМ-Струма-3.2.2" спечели обществената поръчка за изграждането на 10 км отсечка от бъдещата магистрала "Струма" през Кресненското дефиле и обхода на Кресна. Сумата на проекта е цели 475 млн. лв. без ДДС. 

Водещата компания в обединението е изветната на всички "Главболгарстрой". Заедно с нея участва португалската фирма "ЕПОС-Емпреза Поргугеза де Обрас Субтеренеас" АД. Посочили са и подизпълнител, който има под един процент от общия дял. 

Така две години след обявяването на поръчката, избран изпълнител вече има. Липсва обаче финансирането. Причината - управляващите не успяха да осигурят европейски средства за проекта, заради проблеми на представеното трасе. Преди година се оказа, че трасето, което е получило оценка за въздействие на околната среда, не е същото като това, което смятаме да изградим. Така се стигна до ситуацията, в която властта смята да финансира магистралата през националния бюджет, докато продължава да пише "повторния" проект за евентуално финансиране от ЕС по новата финансова рамка. 

Интересното е, че ГБС печели поръчката, въпреки че нейната цена не бе най-ниска. Индикативната стойност, подадена от АПИ бе за цена от 430 млн. лв. Обединението около "Геострой" и "Пътстрой" е дало малко над 410 млн. лв., но все пак поръчката отива при далата оферта от 475 млн. лв. ГБС. 

Това е втората ключова отсечка от магистралата през дефилето. Първата бе спечелена от "Грома холд" и свързани с нея други дружества, но и те все още нямат подписан договор. Пари няма. 

Именно проблемите по проекта с Европейската комисия ще затруднят и започването на строителните дейности. Така че това, че има избрани изпълнители въобще не означава, че магистралата ще бъде започната скоро. 

Иначе високата цена и на двата лота се обяснява с техническата сложност по изпълнението на проектите. 

Съгласно идейния проект, лявото платно на лот 3.2.2 е участък с дължина 10,4 км. В него е включен и обходния път на гр. Кресна, който е 5,5 км. При км 400 от обходния път на Кресна се предвижда изграждането на площадка за краткотраен отдих, с електричество, вода и канализация. Според идейния проект в участъка са предвидени 4 тунела със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н.

Както и 10 виадукта с приблизителна дължина около 3,6 км, 9 пресичания със селскостопански пътища. Чрез пътен възел „Кресна“ - при 401-ви км, ще се осигурява движението в посока Кулата, София, път I-1 и връзката на лот 3.2.2 към участъка на лот 3.3 на АМ „Струма“.

Другият участък - лот 3.2.1, е с дължина 13,2 км. Достъпът до трасето ще бъде осигурено чрез 3 пътни възела: п. в. „Полето“ при 379-ти км, който ще осигурява достъпа от Кулата до селата Брежани и Полето, както и включване в автомагистралата в посока София; п. в. „Мечкул“ при 384-ти км, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Мечкул и Брежани, както и включване в автомагистралата в посока София; п. в. „Стара Кресна“ при 387-ти км, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Стара Кресна, Ощава, както и включване в автомагистралата в посока София.

В участъка са предвидени 3 тунела със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н. Съгласно идейния проект са предвидени 10 виадукта с обща дължина около 3,5 км, както и 3 броя надлези и подлези. За лот 3.2.1 стойността за изпълнение е 499 999 919,92 лв. без ДДС и срок 1556 дни.