Народното събрание да "подпечата" не само договорите за бъдещи доставки на ваксини за COVID-19, но и одобрени от Министерския съвет 11 договора за доставка на лични предпазни средства, маски, тестове за диагностите, медикаменти като хидроксихлорокин, ремдесивир и антибиотици. Това искане се очаква да се появи в Народното събрание под формата на проект за решение скоро, след като е било одобрено на заседание на министрите в понеделник, показа проверка на Клуб Z.

Повечето от посочените договори са с компании от трети страни - тоест извън ЕС - като Китай, Турция, Южна Корея. Повечето от тях са одобрени много по-рано през годината - в началната фаза на пандемията, но се появяват в информационната система на Министерския съвет едва сега. В публичните решения няма посочени стойности нито на отделните договори, нито обща сума, за която ще се иска одобрението на депутатите. От началото на пандемията практиката при купуване на неща, свързани с битката с вируса е Минитерският съвет да отпуска суми към здравното министерство и други институции извън техния бюджет с постановления. Това е позволено по силата на Закона за публичните финанси - при определени тавани на разходите. 

Припомняме, че кабинетът вече пожела и Народното събрание да поеме отговорност за очакваните разходи за доставка на ваксини. В документа, постъпил в парламента, не са посочени суми. От видеозапис в профила на премиера Бойко Борисов обаче се разбра, че прогнозната цена на бъдещите ваксини за България, които ще бъдат поръчани чрез общия механизъм за това на Европейската комисия, е около 380 млн. лв. С доставката, нужната специализирана техника за превоз и съхранение и друга логистика препаратите за имунизация срещу коронавируса може да струват на държавния бюджет над 500 млн. лв., обяви във същото видео здравният министър Костадин Ангелов. 

Сумите обаче отсъстват от проекта за решение, постъпил в Народното събрание. Както сега отсъстват в решението на правителството, с което се кани да поиска решение на депутатите и за 7-те договора за предпазни следстваи други медицински изделия и за лекарства. Изброени са само самите договори и номерата на решенията, с които са биди одобрени от министрите. А именно: 

  • а) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и USHAŞ International Health Services Inc., Република Турция, за доставка на лични предпазни средства, одобрен с Решение № 159 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • б) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай, за доставка на лични предпазни средства и медицински изделия, одобрен с Решение № 214 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • в) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай, за доставка на лични предпазни средства – медицински маски тип KN95, одобрен с Решение № 217 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • г) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай, за доставка на лекарствения продукт Hydroxychloroquine Sulfate Tablets 100 mg, одобрен с Решение № 233 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • д) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай, за доставка на лекарствения продукт Azithromycin Dispersible Tablet 250 mg, одобрен с Решение № 233 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • е) договори между Министерството на здравеопазването на Република България и наземни агенти, карго фирми и превозвачи за осигуряване транспорта на закупените от Китайската национална фармацевтична корпорация за външна търговия, Китай, лични предпазни средства и медицински изделия, одобрени с Решение № 250 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • ж) Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и OSANG Healthcare Co., Ltd, Република Корея, за доставка на тестове GeneFinder COVID-19 Plus RealAmp Kit, одобрен с Решение № 249 на Министерския съвет от 2020 г.; 
  • з) Споразумение между Министерството на здравеопазването на Република България и BIONEER CORPORATION, Република Корея, за доставка на машини за автоматична екстракция Exiprep 16 Dx, тестове за екстракция ExiPrep Dx viral DNA/RNA kit за COVID-19 и инсталация и техническа поддръжка, одобрено с Решение № 291 на Министерския съвет от 2020 г.;
  • и) Договор за изменение на Договор между Министерството на здравеопазването на Република България и OSANG Healthcare Co., Ltd, Република Корея, за доставка на тестове GeneFinder COVID-19 Plus RealAmp Kit, одобрен с Решение № 454 на Министерския съвет от 2020 г.; 
  • к) Споразумение между Министерството на здравеопазването на Република България и BIONEER CORPORATION, Република Корея, за доставка на тестове за екстракция ExiPrep Dx viral DNA/RNA kit за COVID-19, одобрено с Решение № 455 на Министерския съвет от 2020 г.;   
  • л) Договор между Министерството на здравеопазването и Gilead Sciences Ireland UC за осигуряване на лекарствения продукт Veklury (INN Remdesivir), предназначен за лечение на COVID-19, одобрен с решение по т. 32 от Протокол № 59 от заседанието на Министерския съвет на 21 октомври 2020 г., изменено и допълнено с решение по т. 37 от Протокол № 60 от заседанието на Министерския съвет на 28 октомври 2020 г.;
  • м) Договор между Министерството на здравеопазването и Gilead Sciences Ireland UC за осигуряване на лекарствения продукт Veklury (INN Remdesivir), предназначен за лечение на COVID-19, одобрен с решение по т. 32 от Протокол № 59 от заседанието на Министерския съвет на 21 октомври 2020 г., изменено и допълнено с решение по т. 37 от Протокол № 60 от заседанието на Министерския съвет на 28 октомври 2020 г. 

За покупка на ремдесивир Министерският съвет вече няколко пъти отпуска суми. Последното подобно решение - за над 17 000 флакона ва 14 млн. лв.  дойде само 2 дни преди Световната здравна организация да препоръча то да не не използва при хоспитализираните пациенти, без значение от състоянието им, защото няма доказателства да помага да се избегнат усложнения - според експертите на организацията, публикували заключенията си в медицинското издание BMJ.

 
Споменатият вече Закон за публичните финанси повелява, че първостепенните разпоредители с бюджет - например правителството, отделните министерства и др. "не могат да натрупват нови задължения за разходи, както и да поемат ангажименти за разходи над определените им (...) освен при извършени промени за тези показатели по реда на този закон или ако за това има решение на Народното събрание". 

Досега обобщени данни колко допълнителни средства изисква битката с коронавируса (извън разходите за икономически и социални мерки, отпускане на средства за болниците, за допълнителни възнагаждения и т.н. - б.р.) не е обявявана. А за сключването на договори в пандемията правилата бяха силно облекчени по отношение на нужните предварителни процедури.