В момента основният ни проблем е коронавирусът, образователните дефицити можем да ги компенсираме, но не можем да компенсираме живота на хората. Тази теза застъпи по БНТ министърът на образованието Красимир Вълчев, който доскоро беше най-активният привърженик на продължаването на присъственото обучение в училище.

"Училищата малко или много са рискова среда. Те са среда на многочислено и многочасово взаимодействие на множество хора. Сега най-важното е да съхраним здравето и живота на нашите съграждани, и в това число и на учителите, най-важното е да намалим натиска върху здравната система", категоричен бе Вълчев.

"Ако гледаме само от гледна точка на правото ни на здраве, решението е едно - затваряме всичко, но живеем в свързано общество, в което имаме много цели, не искаме да убием икономиката, не искаме да обречем децата на образователни недостици. Аз, като министър на образованието, съм длъжен да бъда гласът на образованието, на правото на образование, да кажа, че най-ефективно е присъственото обучение, но доколкото е разумно. В момента основният ни проблем е коронавирусът, образователните дефицити можем да ги компенсираме, но не можем да компенсираме живота на хората", каза още той.

Министърът подчерта, че училищата събират много хора на едно място, свързват малки мрежи в голяма мрежа, но това се случва и в големите предприятия.

Колкото са по-малки децата, толкова по-малко боледуват, смята Вълчев. И даде за пример състоянието на разпространението на коронавируса в детските градини.

"Продължавам да твърдя, че детските градини трябва да бъдат максимално отворени", каза той.

Няма да има нулева година за учениците - потвърди той за пореден път. 1200 от 2400 училища въобще не са се срещали с коронавируса. Как ще продължи обучението след 4 януари (вчера коледната ваканция беше удължена с два дни и така учениците няма да се връщат в училище на 22 и 23 декември, а на право на 4 януари- бел. ред.) ще зависи от развитието на епидемията.

Според очертаните от министъра планове първи ще се върнат учениците от началните класове, а след пети клас вероятно ще се редуват присъствено-неприсъствено.

"Може да кажем с голяма степен на увереност, че 4 януари ще е присъствен ден за ученици в начален етап. Разбира се, това зависи от епидемичната ситуация, но най-вероятно ще минем към редуване за учениците от пети клас нагоре. Не е разумно едни и същи ученици пет месеца да бъдат вкъщи (в немалка част от областите в страната гимназистите са вече четвърта или пета седмица на дистанционно обучение, а министърът прави сметката до март, когато има някакви очаквания за навлизане на ваксините-бел. ред).  Трябва да спечелим малко време особено януари, февруари. Надяваме се ваксините да дойдат по-бързо.

Вълчев обясни, че при изготвянето на ваксинационния план, по който в момента се работи и по обещанията на здравните власти ще е готов другата седмица, от образователното министерство са предложили учителите да са в първите групи, за които да има имунизации.

"Говорим учителите да са от първите групи, които да имат достъп до ваксини след лекарите с възрастните хора, хората с хронични заболявания", обясни той

Към 1300 са болните учители в момента, което е 1,4 процента от системата.

Матури и изпити след 7 и 12 клас ще има. "Миналата година ги проведохме при далеч по-тежка ситуация, отколкото очакваме на края на тази учебна година да бъде. Има време да решим кои теми ще се изключат, aко не са имали време учителите да преподадат ефективно част от темите", каза министър Вълчев.

Министърът на образованието каза, че системата е била готова за превключване в електронна среда, но все пак дистанционното обучение не компенсира на 100% присъственото обучение.

"Колкото са по-големи учениците, колкото са по-ангажирани с ученето, толкова са по-малки загубите и обратното. При по-малките ученици, по-малките деца е неефективно да стоят много време пред екрана, трудно е да ограмотяват децата в първи клас ефективно от разстояние", каза още той.

Министърът на образованието посочи, че дистанционното обучение също има своите предимства и учителите са се научили да ги използват. Голяма част от учителите са започнали да използват много по-иновативни методи, защото ситуацията го е наложила.