Какво правим, ако имаме симптоми? Ако сме били в контакт със заразен с COVID-19? Ако сме се тествали и имаме позитивна проба, но от РЗИ не се обаждат? Ако искаме да пътуваме в страната на почивка?

Отговорите на много от тези въпроси могат да се намерят в Единния информационен портал. Но поради постоянно променящата се ситуация, често е по-добре човек да се обърне към конкретна институция с конкретен въпрос.

Опитахме да съберем на едно място контактите на основните институции и организации, които са отговорни за различните проблеми, които изникват или могат да изникнат пред всеки по време на продължаващата пандемия от COVID-19. Списъкът не е изчерпателен и ще бъде допълван при нужда.

Какво да правя, ако....?

При спешни случаи - внезапна реална заплаха за живота и здравето - налице е общоевропейският спешен номер - 112. (Важно е да се търси спешн помощ само в случаи, когато такава наистина е нужна, тъй като в противен случай)

Министерството на здравеопазването също предлага денонощна линия за въпроси: +359 2 807 87 57, както и две горещи линии02 9301 152 и 02 9301 253. При критични ситуации и инциденти, свързани с оказаната спешна медицинска помощ, може да се обръщате към дежурен експерт денонощно на 02 8050 300, 0888 33 45 45.

Министерството на труда и социалната политика отговаря денонощно на въпроси, свързани с мерките в социалната сфера на телефон 0800 88 001.

Министерството на образованието и науката отговаря на въпроси, свързани с електронното образование, на телефон 0800 10 112.

По въпроси, свързани с туризма и пътуванията, Министерство на туризма можете да консултирате на +359 2 904 6895, +359 2 904 6811, +359 885 096 937 (за почивните дни), а Министерство на външните работи на +359 2 948 2404, +359 2 971 3856, +359 2 948 3052, +359 2 948 2552, +359 2 948 2085

Пълен списък на Регионалните здравни инспекторати (РЗИ) можете да намерите тукПовечето общини в страната са предоставили телефони на регионалните здравни инспекции или са разкрили нови номера, на които можете да получите отговори на въпросите си за COVID-19.

София: 0882 440 471, 0882 932 220 - основни телефони, 0895 579976, 0889 229631, 0884 488018, 0882 440523, 0889 440469, 0895 579969, 0895 579970 - допълнителни;

Пловдив: 0700 147 44;

Варна:  052 820 239 и 052 820 748;

Пазарджик: 034 437 228, 0882080051;

Ловеч: 0884 215092, 068 601276, 068 688 396 - гореща линия, 068 688 306, 0884 332 392 - за консултации;

Велико Търново: 062 620437, 062 620161, 062 614331;

Шумен: 054 800 719, 054 800722, 0895721057;

Троян: 0670 68050;

Габрово: 088 215 15 30 и 066 988 014 - от 10:00 ч. до 17:00 ч.;

Казанлък: 0700 400 56;

Кърджали: 03616 45 42 - всеки ден от 9 до 16 ч.;

Разград: 084 618 218;

Силистра: 086 823 164 и 0886 206 973;

Сливен: 044 62 33 87;

Смолян: 0879 9036 08;

Шумен: 0889 425555;

По-пълен списък можете да видите на сайта на Националното сдружение на общините тук.

Имам симптоми - ами сега?

Първата задача е да се обадите на личния си лекар. Макар все още да не може да ви даде направление за безплатен PCR тест, консултацията с него е ключова за лечението ви.

Ако искате сами да си направите и заплатите най-точния PCR тест, в страната има над 60 лаборатории, които правят такива изследвания. Ето пълния им списък по последната заповед на здравния министър:

Ако нямате личен лекар, свържете се със съответната регионална здравна инспекция (РЗИ).

От днес на територията на София вече са налице специални кабинети за хора с грипоподобни симптоми - в столичните ДКЦ -  бившите поликлиники. Ако имате симптоми, дори без направление от личен лекар можете да посетите кабинет в ДКЦ и да поискате преглед. В случай на съмнение за COVID-19, общината е осигурила безплатни антигенни тестове - но ако нямате симптоми, трябва да си платите изследването. Цената на антигенен тест, който вече е по-точен от бързите тестове в началото на пандемията, е наполовина на тази на PCR тестовете. 

В момента в София са отворени 3 от 22 ДКЦ, в следващите дни ще отворят още общо 10. Пълен списък на столичните поликлиники и телефони за контакти можете да видите тук.

Имам COVID-19, как процедирам с лечението?

Ако имате позитивен резултат на тест с COVID-19, подлежите на задължителна 14-дневна карантина. Ако симптомите ви са леки, не се предвижда хоспитализиране, но е ключово да следите развитието на болестта заедно с личния си лекар.

Ако нямате личен лекар, можете да потърсите платена консултация от един от 120-те лекари в медицинската платформа Healee.

Ако сте поставени под карантина, но нямате близки или познати, които имат възможност да пазаруват за вас, в различните общини има организирани линии за доставка на храна и лекарства по домовете за самотно живеещи и възрастни хора. Ето телефоните в няколко града:

София: 02 8188522, 02 8188523;

Плевен: 064 800011;

Поморие: 0596 22351, 0596 22004;

Бургас: 0884 469130, 0885 985693;

Стара Загора: 0885 382233;

Ямбол: 046 669215, 046 669212;

Хасково: 0884 619636, 0884 156635;

Велико Търново: 0883 247410, 0883 247411, 0883 247412.

Нямам COVID-19, но имам друго заболяване

Пандемията натовари изключително много здравната система и усложни получаването на лекарска помощ за пациентите с други заболявания. В случай на хронично заболяване опасността при заразяване с COVID-19 се покачва значително, и в момента се обсъжда създаването на "чисти" от инфекцията болници.

Дотогава обаче, при неясноти за продължаващо лечение или нужда от консултации, можете да се свържете с телефона на Националната пациентска организация - 0800 14515. Там можете да получите и пряка връзка с лекарите във виртуален здравен кабинет.