Сделка, зад която не прозират пазарни принципи. И видимост на отношенията между Делян Пеевски и Кирил Домусчиев. Така медийни експерти коментираха пред Клуб Z намерението на Нова телевизия да придобие Канал 3, "Елит Медиа България" и радиата "Веселина", "Радио Експрес" и "Витоша ФМ".  

„Днес придобиването на медии не е щастливо събитие за придобиващия. По-скоро се усеща принуда. Защото е известно, че този пазар все повече се свива, особено пък сега в ситуация на коронавирус и след като в телевизиите се свиха рекламите и излезе Националната лотария”, коментира пред Клуб Z бившият председател на медийния регулатор и университетки предподавател доц. Георги Лозанов.

По думите му тук става дума за необходимостта да се поддържа от страна на Нова телевизия и Кирил Домусчиев по-голяма група от медии.

Подобна теза разви и проф. Нели Огнянова, преподавател по медийно право и бивш член на СЕМ.

„Едва ли има бизнес съображения зад българските медийни трансфери, или поне зад тези, свързани с пропагандните медии. Пеевски предава щафетата, или по-точно бухалката, на следващия посочен”, обобщи проф. Огнянова.

Георги Лозанов отбеляза, че България така и не успя да изработи действащ закон за прозрачността на собствеността в медиите. И в момента всичко, което се обсъжда е в режим на слух.

„Слуховете в това отношение - че Канал 3 е притежание на Пеевски - са много настойчиви. И между Пеевски и Домусчиев има връзка, която сега води до тази нова конфигурация в българските медии. Този слух сега получава някакво доказателство, някаква видимост”, смята Лозанов.

Той добави, че това се е видяло и в кадрови трансфрер между Канал 3 и Нова телевизия през последните две години.

Разпалване на медийните войни

Тези размествания в телевизионния пазар създават две противоположни половини в медийната среда.

С уговорката, че всичко все още е доста мъгляло и сделката се движи в условията на протести и плаващи пясъци, към този момент се оформя един твърд фронт – на лоялни към управляващите медии и такива, които имат силно изразено опозиционно поведение, коментира Лозанов. бТВ става все по-опозиционна, което винаги е в полза на една медиа, създава усещане за независимост, смята Лозанов. А другите медии се групират около Нова телевизия.

По думите на медийния експерт този модел не е добър, защото от него губят българските граждани. Много по-важно е да има многобразие и плурализъм в медиите, който започва от плуразлизма на собствеността, който би довел и до плурализъм на менията, добавя Лозанов.

А в момента този модел би довел до медийни войни, които не са от полза за информацията на аудиторията, смята той.

КЗК може да последва съдбата на хазарната комисия

Георги Лозанов напомни, че многократно е призовавал да има ограничения в праговете за концентрация на медийната собственост, а не да се ползва общото антимонополно зкаонодателство, чийто изпълнител е Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

„Мисля, че тази Комисия за защита на конкуренцията е възможно да последва съдбата на Комисията за хазарта. Защото тя се оказа доста противоречива в своите действия, да кажем случая „Келнер” (КЗК отказа чешкият бизнесмен да придобие Нова телевизия, която слет това стана собственост на братята Домусчиеви, бел. ред.), нещо, което един път е възможно, друг път - не. Така че прилагането на достатъчно ясно правила в концентрацията не може да се разчита на комисията, а още повече тя няма и достатъчно инструменти за действие. Медийните пазари са специфични и там трябва по определен начин да се определят праговете на концетрация”, обясни Лозанов.

И добави, че в медийните пазари не е достатъчно да се знае само собствеността, но и начините на финансиране, а и на различни форми на влияния.