"Всички европейски страни ще стартират присъствено учебната година. Следващата година ще е трудна за всички ни. По всичко изглежда, че пандемичната ситуация ще продължи. Но трябва да намерим формулата – да сме предпазливи, но и да живеем нормално."

Това заяви по Нова тв министърът на образованието Красимир Вълчев.

За следващата учебна година от министерството са се спрели на стратегията на превключването – когато има болни, класът или училището веднага ще преминава към обучение в електронна среда.

Вълчев добави, че вероятно ще има и сезонни грипни вируси, когато ще се наложи затварянето за известен период на цялата училищна система или училищата в даден район на страната.

Втората част от стратегията на министерството била на балончетата, мехурчетата - т. е. относително сепариране на класовете един от друг.

Министърът коментира, че децата от един клас няма как да бъдат разделени, нито да бъдат накарани да носят маски по цял ден. Можело обаче да не се смесват ученици от различни класове.

Децата с медицински проблеми ще учат вкъщи, допълни той. Като отбеляза, че са предложени промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които да регламентират обучението в елекронна среда като компенсаторна алтернатива.

Били възможни няколко варианта. Единият - при запазване на формата на обучение. Тогава ученикът може да учи синхронно или асинхронно с класа, с подкрепата на учителя от дома си. Но тази алтернатива е само до 30 дни, посочи Вълчев. Над 30 дни ще се налага промяна във формата на обучение, като в министерството щели да променят подзаконовата уредба, за да има възможност за по-гъвкаво преминаване от една форма в друга.

„Нека се прави разлика между дистанционно обучение и такова в електронна среда – в такава среда детето присъства в класната стая чрез електронно устройство”, добави министърът.

Той уточни, че има списък със заболявания при децата, които ще дават право за неприсъствено обучение. Според него обаче по-големият проблем бил, когато в семейството има близки с болести, възрастни хора, които не могат да бъдат отделени.

"Следя мненията, чувам гласовете на онези родители, които са за дистанционно обучение, без да се губи формата на обучение. Те и сега имат тази алтернатива - индивидуална, самостоятелна, дистанционна форма на обучение, но... Предвиждам да се срещна в края на тази седмица или през следващата с тях - ще им чуя мнението, ще се опитаме да създадем такива алтернативи, но трябва да е ясно, че това не може да е повсеместна възможност", отбеляза министърът.

Вълчев обясни, че при по-дълга невъзможност за присъствено обучение заради влошена епидемична обстановка, което е особено важно в началните класове и особено за първокласниците, след това ще се предвиждат допълнителни часове за преподаване, като за тях е заложено учителите да получават и допълнително заплащане - по 15 лв. на час.

Той обобщи, че мерките били две - компенсаторно обучение в електронна среда и компенсаторно обучение в реална среда.

Просветният министър призна, че моментът с разделянето на класовете и несмесването на учениците от различните паралелки, включително и носенето на маски по коридорите в междучасията, бил един от най-проблемните за осъществяване.

Решението на МОН е да даде отворен списък с указания, като организационните мерки щели да бъдат препоръчителни. Училищата щели да обсъдят списъка и да решат кои мерки са възможни при тях и в каква степен.

"При болен ученик в един клас съответният клас се карантинира. Нямаме праговите стойности от Министерството на здравеопазването, при които ще се затворят училищата. Вероятно ще има и по-ниски прагове при сезонните грипни вируси", каза още Вълчев.

"Опитваме се да разработим много детайлно противоепидемичните мерки в училищата и конкретно как се действа, ако се установи случай на COVID-19 при дете", съобщи по-късно главният държавен здравен инспектор доцент д-р Ангел Кунчев в Сливен.

До края на седмицата ще бъде прието решението за такива ситуации, като вероятно то ще бъде преминаване на дистанционно обучение за 14 дни на целия клас, където е установен случаят. Това ще важи и за класовете на братята и сестрите на дете с положителен тест за коронавирус, посочи още д-р Кунчев, цитиран от БТА.

Сред идеите е и да отпадне кабинетният принцип, за да не обикалят в различни стаи учениците. Обмислят се начини за пречистване на въздуха по различни способи и др.

Според Кунчев над 85-90% от европейските страни са настроени, дори и след известно отлагане на годината, да започнат присъствено, за да не се проваля учебната година и да има пълноценен учебен процес. Според статистика около 25% от родителите не са съгласни и се противопоставят.