- Г-н Велан, преди година бяхте казали, че "Глобул" ще стане "Теленор", когато отговаря на изискванията да носи това име. Днес това вече е факт. Какво се промени за това време?

- Нещата са съвкупни. Едно от нещата, които се промениха, е че ние вече сме доста напреднали с проекта за смяна на мрежата. Подменили сме я в повечето от големите градове и в момента сме в състояние да предложим много по-добро качество на нашите услуги. Анализирахме внимателно услугите, които се предлагат на пазара и в момента предлагаме съвсем нов набор от услуги като например тарифните планове "Теленор Резерв".  Желаем да предложим на клиентите си съвсем ново изживяване и съвсем нов начин на обслужване. Това е и една от причините да реновираме магазините си. Освен това искаме да сме много по-прозрачни за начините, по които формираме своите цени и пакетните предложения. В крайна сметка винаги става дума за хора. Ние инвестирахме много в своите служители - не само че променихме сградата и офиса, по-скоро става дума за нещо друго. Когато купихме "Глобул" ние купихме една успешна и много добра компания, но ценностите ни са различни. Ние уважаваме хората в "Глобул" и бе необходимо да им дадем време да свикнат и да разберат какво се очаква сега от тях. Да проумеят какво разбираме ние под това да се работи "по теленорски". Разбира се, трябваше ни време и на нас, за да се запознаем с историята на компанията, защото няма начин да гледаш към бъдещето, ако не знаеш миналото. 

- Кога ще пуснете мобилна мрежа от четвърто поколение?

- Ще се опитам да ви отговоря по малко нестандартен начин. Ние подменяме мрежата ни и новата е готова да предоставя 4G услуги. Нужно е обаче да има достатъчно хора с телефони, които поддържат 4G услуги. Необходимо е и да има и търсене на тези услуги. Разбира се не е далеч времето когато в определени райони на страната ще се появи значително търсене на мобилни услуги от четвърто поколение и ще сме готови да ги предложим когато настъпи правилният момент.

- Политическата среда в България продължава да е нестабилна. Как се отразява това на условията за бизнес в страната?

- Мога ли да ви отговоря с въпрос - какво му е новото на това?

- Едва ли през миналата година когато похарчихте 717 млн. евро, за да купите "Глобул" сте очаквали, че България повече от година след това ще продължава да е в сложна политическа ситуация.

- Така беше когато инвестирахме, така е и сега. Когато си решил да инвестираш 717 млн. евро в нещо, трябва да се подготвиш. Наблюдавахме България доста дълго преди да инвестираме тук, дойдохме и ще останем за дълго тук. Ако сте видели финансовите ни резултати, знаете, че се справяме доста добре. Вярваме в България. Трябва да ви кажа, че в ЕС България изглежда доста стабилно и добро място. 

В крайна сметка става дума и за друго. Ние сме тук, за да правим пари. Независимо от това каква е кризата - политическа, земетресение или наводнение - тогава хората говорят много и това създава пари. Във всички случаи се надявам България скоро да има ново правителство, което да управлява достатъчно дълго и се надявам, че това ще доведе до икономически растеж.

- Според последните данни за мобилните абонати "Мобилтел" е пред вас само със 100 000 сим карти. Кога очаквате да ги изпреварите и да станете номер 1?

- Нека да видим как ще се развива "Мобилтел". Повече ме вълнува обаче какво правим ние в "Теленор". Защото знам, че ако вършим нещата по правилния начин, ще бъдем най-добрият оператор. Това е моята цел. Не е необходимо да бъдем най-големите. Ако гледаме само данните и се опитаме да си представим, че нещата продължават да се развиват със сегашните темпове, предполагам, че ще ги изпреварим до средата на следващата година. "Виваком" също се справят доста добре.

- Да и за тях исках да ви питам. Компанията е свързана със затворената банка КТБ. Очаквате ли кризата с банката да се отрази на телеком бизнеса?

- Не знам как би се отразила на пазара. Може би вие знаете доста повече от мен. Аз просто управлявам телекомуникационна компания.

- Финансовите ви резултати за третото тримесечие показаха спад при продажбите на мобилни устройства. Каква е причината?

- Мисля, че има няколко причини. Едната е, че качеството на телефоните се повишава и хората ги сменят по-рядко. Освен това според мен доста хора в България очакваха да се появи официален дистрибутор на iPhone, а и тук има доста други канали за продажба извън магазините на телекомите. Според последните ми проучвания "Теленор" държи около 50 процента от продажбите на смартфони в магазините на телеком операторите. Това е доста сериозен пазарен дял. Вие какво мислите?

- Според мен основната причина е свързана с бедността. Предполагам, че хората се въздържат от скъпоструващи покупки в момента.

- Да, това е точно така. Затова пазиш стария си телефон по-дълго време.

- Какви тенденции ще влияят на телеком пазара през 2015 г.?

- Не очаквам някакви драматични промени в пазарното поведение. Предполагам, че ръстът при услугите за пренос на данни ще продължи. Това ще повиши търсенето на тарифни планове с включени мегабайти в цената. Все още ще се ползват много предплатени карти на пазара, но си мисля, че хората, които ползват сим карти от различни оператори ще намаляват. На телеком пазара е интересно. Имаме присъствие на международни компании и на нови играчи като "Макс" и "Булсатком". 

- Споменахте "Макс" и "Булсатком", които развиват мобилни мрежи от четвърто поколение, смятате ли ги за сериозни конкуренти?

- Винаги когато погледнеш на конкурент като на несериозен, правиш голяма грешка. Наблюдаваме ги много внимателно. Но все още доста се чудя има ли място в България за четири или дори и пети оператор. Ще им е доста трудно със сигурност.

- А какво ще се случи с цените на мобилните услуги догодина?

- Цените за терминиране бяха свалени драстично. Не очаквайте някакво драматично падане на цените. Това би ме изненадало. Това, което очаквам е в месечните пакети да бъдат включени повече допълнителни услуги.

- Как клиентите ви възприемат новото име "Теленор"?

- Ако трябва да съм максимално честен, не мисля, че това ги интересува. Ако аз си сменя сега ризата, това едва ли ще ви направи сериозно впечатление. Същото е със смяната на името. На клиентите не им пука, че сме си сменили името, но за тях, и за нас е важно как се чувстват потребителите когато ползват нашите услуги. Наблюдавахме социалните медии и видяхме, че хората дори малко се дразнят от това непрекъснато напомняне, че "Глобул" става "Теленор". Един от коментарите, който сумира всичко изказано по темата гласеше: "аз искам по-добри услуги, по-добро покритие и iPhone. Какво му е сложното на това". Това искат клиентите. Не е важен брандът, а съдържанието. Искаме да вършим нещата по скандинавски - честно и открито.