Парламентът разшири обхвата на държавната помощ, която ще получават туроператорските агенции. От момента на публикуването на промените в "Държавен вестник" до две години след изтичането на извънредното положение (б.р. - 13 май 2022 г.), всяка туроператорска агенция, която ползва авиопревозвач с лиценз за чартърен полет, ще може да получава субсидия от 35 евро на седалка за всеки полет. 

Промяната е следната - предният текст на закона гласеше, че право на държавна помощ имат само туроператорите, които ползват само лицензирани български превозвачи. От днес обаче това условие отпада и от него могат да се ползват всякакви превозвачи - български и чужди. Целта е да се разшири достъпът до помощта и така да се стимулира потокът от туристи към страната. 

Искането за промяната беше направено от Валери Симеонов и негови колеги от "Обединени патриоти". Според тях предните текстове ограничавали конкуренцията на вътрешния пазар на Европейския съюз, където България била заинтересована да има силно конкурентно присъствие в условията на пандемична обстановка. 

"Чрез субсидията, предоставяна на туроепраторите от 35 евро за всяка седалка, заета от лица, ползващо туристическа услуга в Република България, директно се подпомага българската икономика, съответно приходната част в бюджет", пише още в мотивите към проекта. 

Към него обаче няма финансова обосновка. Ясно е, че разширяването на обхвата на субсидията ще източи допълнителни пари от бюджета, но към момента е неясно колко ще са те.

А това е неясно, както отбелязаха и от опозицията, защото поправката беше внесена по класическия за последните години начин - през съвсем друг закон, който няма общо с приетия текст. Днес това стана през Закона за Българския червен кръст.

"Нямаме възможност да обсъдим дали това, което предлагате, е добре или не, но е сигурно, че ще се ангажират допълнителни разходи от държавния бюджет - не е ясно колко, какъв ефект ще има, къде ще отидат парите", обясниха от БСП в лицето на Крум Зарков. 

Социалистите определиха вкарването на промените през друг закон като "бърза писта" в законодателния процес. 

Иначе законът за БЧК беше отворен, за да позволят депутатите да се учредява безвъздмездно право на строеж в полза на БЧК върху имоти, които са публична или частна сосбтвеност. Тези имоти обаче няма да могат да се ползват за икономически дейности.