Арбитражните съдилища вече не могат да решават потребителски спорове, реши днес на второ четене Народното събрание.

Проектът бе подкрепен и от омбудсмана Мая Манолова, която коментира след решението:

"Току-що гражданите отбелязаха една много важна победа срещу монополите, срещу колекторите, срещу частните арбитражни съдилища."

Тя припомни множеството случаи на злоупотреби и добави, че това е станало възможно заради доброто взаимодействие между нея, гражданите и Народното събрание. И благодари на всички депутати затова, че не са се поддали на корпоративния натиск.

Манолова заяви, че след това решение всички призовки няма да важат.

"Всички български граждани, които получат съобщения за това, че са съдени от Арбитражен съд, спокойно може да ги хвърлят в кошчето", отсече тя.

Съгласно промените страните по имуществен спор могат да уговорят той да бъде решен от арбитражен съд, освен ако спорът има за предмет вещни права или владение върху недвижим имот, издръжка или права по трудово правоотношение или е спор, по който една от страните е потребител. 

Омбудсманът допълни, че това освобождава хората и от бремето на огромните юрисконсултски възнаграждения.

"Тези възнаграждения бяха намалени 6 пъти. Сега „Топлофикация“, която масово съди свои клиенти, искаше 300 лева пред Софийския градски съд, 300 лева при възнаграждение на длъжника и 350 лева пред частен съдебен изпълнител. Сега таванът, който ще може да поиска, е не 900 лева, а 150 лева“, уточни Манолова.