"Кока-кола" и "Пепси", двата основни производители на безалкохолни газирани напитки в света, са давали милиони долари на здравни организации, като в същото време тихомълком са водели битки срещу законодателството, свързано с противопоставянето на затлъстяването като данъци върху безалкохолните напитки. Това показва ново изследване, циитрано от АФП.

"Кока-кола ко" и "Пепси ко" - от 2011 до 2015 г. са споносирирали 96 национални здравни организации, които се борят с проблеми като затлъстяването, диабета и болестите на сърдечно-съдовата система, са изводите от проучване, публиксувано в сп. American Journal of Preventive Medicine.

През този период двата безалкохолни гиганта са лобирали срещу 29 законопроекта, свързани с общественото здраве, които са били насочени към намаляването на консумацията на безалкохолни газирани напитки или са целяли подобряване на хранителните навици.

"Тези компании са лобирали срещу намесата в подобряването на здравето в 97% от случаите, което поставя под въпрос доколко искрено е тяхното участие и желание за подобряване на общественото здраве", казват авторите на изследването Дейниъл Арон и Майкъл Сигъл от Университета в Бостън. 

Според тях, когато здравни организации приемат финансиране от тези компании, те участват в техните маркетингови планове.
Повечето от организациите, които са получавали финансова помощ  са частни организации, но някои са част от федералното управление в САЩ като Центровете за контрол и превенция на болести.

Даренията са станали по-големи през последните години. Наскоро "Кока-кола" съобщи, че е похарчила на 120 млн. долара от 2010 г. насам за финасирането на научни изследавния, в партньорство с групи, които се борят със затлъстяването и за лобиране.

Според Центъра за отговорни политики - независима, неправителствена организация - "Пепси" средно е давала около 3 млн. годишно за лобиране от 2011 г. - насам.

Чрез подпомагането на здравни организации компаниите се опитват да подобрят своя положителен имидж и да отвлекат вниманието на обществото от усилените им лобистки действия.

"Те могат да кажат, че си партнират с толкова много здравни организации и така могат да създадат имиджа, че всъщност имат принос в подобряването на общественото здраве", каза Сигел.


Около 35% от американците са затлъстели, около 69% имат наднормено тегло, според официални данни от 2012 г. Разходите за лечение на затъстяването са една пета от разходите на страната на здравеопазване.

"Кока -кола" и "Пепси" в същото време са лобирали активно, за да се стопира всякакво законодателство срещу безалкохолните газирани напитки, показва изследването. Така спонсорираните здравни организации са били в конфликт на интереси.

Такъв е случаят например с Save the Children (Спасете децата!), на която "Кока-кола" и "Пепси" са дали над 5 млн. долара през 2009 г. Година по-късно неправителствената организация оттегля подкрепата си за данъци върху безалколните напитки, ключова мярка, която е подкрепена от Световната здравна организация като ефективна в битката със затлъстяването и диабета.

Потърсена за коментар от АФП орагнизацията отказа да отговори дали все още взема пари от двете компании.

Друг пример. Академията за хранене и диети и водещата организация за защита правата на афро-американците се противопоставят на предложение на бившия кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг за намаляване на размера на кеновете газирани напитки през 2012 г., след като са получили финансиране от двете компании.

Първата организация пред АФП обяснява, че е "приела парите, за да стигне до по-голяма адитория с посланията си за здравословно хранене".

През 2010 г. индустрията  предложи да дари 10 млн. долара на Детската болница в град Филаделфия, ако местните власти се откажат от планирания данък върху вредните храни. Тогава градският съвет прие сделката, но през тази година градът в крайна сметка въведе такъв данък. В отговор на това производителите заведоха дело, с което искат да докажат, че данъкът е незаконен. Индустрията води активна кампания и в три други града в САЩ, които в момента обсъждат въвеждането на подобни мерки.

„Докладът показва, че компаниите искат да играят и в двете полета на игрището – да изглеждат като социално отговорни корпоративни граждани и същевременно да лобират срещу всички мерки в полза на общественото здраве”, коментира Марион Нестле, специалист по хранене и здравеопазване в Нюйоркския университет.

Рона Апълбаум, главният директор по здравни и научни проблеми на Кока-кола, беше уволнена в края на 2015 г., след доклади, които разкриха, че тя е помогнала за основаването на Глобалната мрежа за енергиен баланс, която омаловажаваше ролята на напитките със захар за затлъстяването и наблягаше на упражненията, напомнят от АФП.

"Може да не сме съгласни с някои от представитеите на здравната общност по отношение на регресивните и дискриминационни данъци и политиките по отношение на нашите продукти", казва Американската асоциация на напитките. "Но, ние вярваме, че нашите действия в общностите и пазара допринасят да се подчертае сложното предизвикателство на затлъстяването", обяснява индустриалното лоби, чиито членове са "Кока-кола" и "Пепси".